В Україні знову міняють правила житлово-комунальної
"гри": прийнято новий відповідний законопроект. Що він реформує та
обіцяє українцям — з'ясовували журналісти сайту "24".
Головна ідея реформи житлово-комунального господарства, що її
українські чиновники намагаються провести вже не один рік, полягає в тому, щоб
позбавити державу від відповідальності за житловий фонд. Ще у 2009 році
Верховна Рада у вигляді закону ухвалила програму, за якою до 1 січня 2015 року
мали бути створені ОСББ в 70% житлового фонду, і управляючі компанії (замість
ЖЕКів) — у 80% будинків.
Як пояснив у коментарі сайту "24" директор Інституту
міста Олександр Сергієнко, реалії такі, що замість 45,5 тисяч ОСББ народилося
лише 16,5 тисяч (25% житлового фонду), про кількість управляючих компаній
взагалі нема жодних офіційних відомостей. У Києві, найбагатшому місті країни, в
12,5 тисяч багатоквартирних будинків аж 385 ОСББ. Разом з будинками ЖБК (911
одиниць) вони охоплюють лише 1/10 жилфонду і мають просто безліч проблем: з
реєстрацією, землевідведенням, природними монополіями тощо.
Але державні управителі ідею "оесбібізму" у спокої не
залишили. І законом 417 "Про особливості здійснення права власності в
багатоквартирному будинку" визначили кінцевий термін створення чи
нестворення ОСББ — 1 липня 2016 року. А далі – створили той самий проект Закону про житлово-комунальні послуги,
який має на меті передати повноваження по догляду за багатоквартирними
будинками управителям, та пояснює, що це за "гравці". Сергієнко
називає його "проектом житлово-комунального кріпацтва".
Які
нововведення?
Кожна
громада багатоквартирного будинку має визначитись із тим, кому довірити
управління будинком. Це може бути як діючий ЖЕК, який уже обслуговує будинок –
якщо його робота влаштовує мешканців. Або мешканці можуть об'єднатися у ОСББ і
довірити йому управляти своїм житлом і обслуговувати його. Або ж можна найняти
іншого управителя — компанію, яка спеціалізується на подібній діяльності.
Причому, якщо мешканці до 1 липня нічого не вирішать, то місцева влада матиме
право призначити управителя на власний розсуд. Щоправда, навіть на рівні
столиці поки що не існує списку підприємств і організацій, з яких можна вибрати
собі управителя.
Головні
моменти:
— замість трьох послуг
— утримання будинків та прибудинкових територій, управління будинками, ремонт
приміщень, будинків і споруд, вводиться одна житлова послуга – управління
будинком;
— право на надання житлової послуги отримують управителі. У тому числі – право формування тарифів.
— право на надання житлової послуги отримують управителі. У тому числі – право формування тарифів.
Відповідальність
сторін
За
словами одного з ініціаторів законопроекту про ЖКП Альони Бабак, головний
позитив законопроекту, що мешканці самі зможуть визначатись, кому довірити
управління своїм багатоквартирним будинком. З іншого боку, на чому зауважують
експерти — на надавачів послуг з управління будинком покладаються досить
серйозні функції, при цьому не висувається жодних вимог до їхньої кваліфікації,
і чітко не окреслена їхня відповідальність.
„Ніяких
умов, за якими працюватимуть управителі, не прописано. Це мала би бути низка
підзаконних актів, вимоги до управителя, типовий договір, штрафні санкції тощо.
А у законопроекті зі штрафних санкцій лише те, що управитель повинен страхувати
свою відповідальність. Це відсіче дрібних господарників, професійних
управителів, які займаються утриманням ОСББ, а лише великі будівельні компанії
будуть створювати свої "кишенькові" управляючі компанії і зможуть
страхувати” —
пояснив Сергієнко.
Керівник "Управлінської компанії спілки власників
житла України" Ольга Пальчикова-Козуб у коментарі сайту "24"
також висловила переконання, що такий підхід до відповідальності управителів
створює всі умови для монополізації сфери ЖКП.
„Управлінські
компанії не ліквідували, а реорганізували. У результаті – там сидять ті ж” — уточнила вона.
Більше того — у законопроекті
про ЖКП неявно прописано, що держава тепер знімає з себе відповідальність, і не
буде проводити капітальний ремонт будинків.
„Там
так і написано, що управитель за окремим договором може проводити капітальний
ремонт за кошти мешканців житлового будинку”,
— відзначив Сергієнко.
Про ціни
і тарифи
Законопроектом
вводяться два нових тарифи: плата за "послугу управління" та
"плата за клієнтське обслуговування", останнє — додатковий платіж до
всіх комунальних послуг. Плата за послугу управління — також йде окремо від
плати за власне утримання будинку та навколишньої території. Крім того, якщо
управитель від лиця мешканців укладатиме договори з водоканалом чи
теплокомуненерго, він отримуватиме "комісійну винагороду", і не
разово, а постійно: вона внесена до ціни за послугу управління.
Закон "Про особливості здійснення права власності…"
встановив, що вартість послуги управління встановлюється за згодою сторін,
себто — за участю мешканців. Проект закону про ЖКГ вносить суттєве доповнення..
Тепер тариф на обслуговування "визначається на рівні ціни, запропонованої
у конкурсній пропозиції переможцем конкурсу". Сергієнко наголошує, що
навряд чи пропозиції будуть у межах розумного. Доведеться, умовно кажучи,
обирати між тарифом 100 і 101 гривня за квадратний метр.
При цьому нардеп Бабак вбачає вихід із ситуації у договорі з
управителем: має бути обов'язково наявним і кошторис, де буде чітко прописано,
які саме послуги надаватиме управитель, їх періодичність, обсяг і ціна. Питання
можна легко вирішити, якщо отримувач послуги, тобто, громада будинку, у
договорі чітко вкаже, що не платитиме за послуги поза кошторисом. Але,
нагадаємо, ніяких підзаконних актів як то типові договори і зразки хоч якихось
кошторисів, поки не розроблено.
На погляд експертів, законопроект про ЖКП виглядає як намагання
дотиснути мешканців багатоквартирних будинків. Це ефемерна конструкція, яку
намагаються одягнути на реальність. А ніяких конкретних механізмів, які б
дозволили ефективно утримувати на житло – немає, — підсумував Сергієнко.
Однак і скептики, і оптимісти погоджуються, що
житлово-комунальні відносини таки зазнають змін. Пристосовуватися доведеться
усім учасникам. Як саме — покаже час.
Немає коментарів:
Дописати коментар