- Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Стаття 60. Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” -

понеділок, 25 листопада 2013 р.

Пси війни вийшли на новий рівень

Однією з особливостей нинішнього століття стало швидке зростання кількості ПВК — приватних військових компаній
З одного боку, це наслідок розпаду біполярного світу і поширення нових загроз, таких як міжнародний тероризм, релігійний фундаменталізм, транснаціональна організована злочинність.


З іншого, в боротьбі з новими викликами використання державних силових структур — від спецслужб і поліції до армії — не завжди видається найбільш ефективним через механізми громадського контролю. Так що попит на послуги не просто виріс — самі ПВК стали великим бізнесом. Цей процес не міг не торкнутися і України
Коли 16 вересня 2007 року в Багдаді в перестрілці були вбиті 17 і поранені 24 іракські мирні жителі, група незалежних експертів ООН з прав людини склала звіт, в якому йшлося про поглиблення глобальної тенденції використання найманців з однієї країни для виконання військових завдань в іншій. Той інцидент буквально підірвав світові ЗМІ, а слова Blackwater і «найманець» надовго закріпилися на їхніх сторінках, змушуючи задатися питанням: хто ж вони, ці солдати удачі, і звідки взялися.
Практика використання солдатів удачі у збройних конфліктах відома не одну тисячу років, але сучасний вигляд взаємини наймач — найманець почали набувати в середині двадцятого століття, після закінчення Другої світової війни. Попервах їх існування ще не означало народження нового феномена у військовій справі: найманців було занадто мало, факти діяльності приховувалися, а уряди найчастіше використовували їх як інструмент брудної політики.
Усе змінилося наприкінці 1980-х, коли закінчення холодної війни (а потім і розпад СРСР) зумовило різке скорочення чисельності армій більшості країн, і в урядів з´явилася можливість вибирати виконавця поставленого завдання. Спочатку приватні військові компанії (ПВК) не забезпечували замовників готовими бойовими одиницями. Їх функції в основному зводилися до виконання допоміжних обов´язків. Але незабаром ПВК почали активно залучатися в конфлікти саме як військові формування.
Падіння залізної завіси, а разом з нею і всеохоплюючої системи стримування і контролю над діями суб´єктів міжнародного права підготувало сприятливий грунт для стрімкого зростання ринку військових послуг. У цих умовах він ставав доступним не тільки для держав, а й для міжнародних та неурядових організацій, приватного капіталу і навіть окремих (дуже заможних) людей. З іншого боку, з урахуванням зростання кількості військових конфліктів, попит на ці послуги тільки зростав. Та й принцип набору в ПВК був гранично простий: якщо ти відслужив в армії, вмієш стріляти і можеш вартувати, то після короткої допідготовки та стажування можеш розраховувати на роботу в кризовій зоні. Від добровольців не було відбою.
Зрозуміло, що не всі колишні військові, які виявили бажання пов´язати свою подальшу долю з ПВК, ставали рядовими рекрутами. Вищі військові чини, звільняючись з армії, маючи зв´язки та досвід, відразу займали керівні посади в ПВК. Так міцнів союз держсектору й організацій найманців, а кількість урядових контрактів зростала щороку.
Основним майданчиком для роботи ПВК став африканський континент, з його багатими запасами ресурсів і безліччю «недосформованих» держав, де режими підтримувалися різними позасистемними методами, а уряди гостро потребували досягнення національних цілей в обхід міжнародного права. В умовах обмежених можливостей власних збройних сил, вони почали вдаватися до послуг приватних військових структур як для заміщення регулярних військових підрозділів, так і для підготовки армійських фахівців. Типовою ситуацією стала участь ПВК у поваленні режимів на замовлення: в Конго, Анголі, Нігерії, Родезії та багатьох інших країнах.
Нарешті, важливу роль у становленні ПВК зіграла розмита правова основа їх діяльності. Компанії легально створювалися в США, Великобританії, Франції й інших країнах, але без жорстких, регламентованих внутрішнім і міжнародним законодавством, правил гри. Відповідно, уряди могли їх використовувати в обхід обмежень, що накладаються діючими механізмами контролю, скажімо, про чисельність військового персоналу, що відряджається за кордон. Також ПВК, як правило, не зобов´язані звітувати про масштаби своєї діяльності. Співробітники компаній, у свою чергу, не зобов´язані діяти за суворим армійським статутом, вони можуть з власної ініціативи припиняти діяльність у зоні конфлікту — і спробуй потім з’ясувати, хто порушував закон і де шукати винних. Ще одне зручне прикриття — охоронна діяльність. Простежити, чим займався озброєний охоронець у зоні бойових дій — охороною чи власне бойовими діями, практично неможливо.


Немає коментарів:

Дописати коментар