Як кажуть в
міліції, 1 травня в Україні відбулось близько 400 масових акцій з приводу Дня
міжнародної солідарності трудящих. На таких заходах традиційно звеличують працю
і лають капіталізм – і часто цілком заслужено.
Коли під тиском
історичних обставин розвалився соціалістичний інкубатор, ми сподівалися влитися
до загальної течії. Болісну суспільно-економічну «ломку» і жахи «дикого»
капіталізму мали компенсувати принади капіталізму «з людським обличчям». Ми
заспокоювали себе тим, що період початкового накопичення капіталу не
безкінечний: бізнесмени ось-ось перевдягнуться зі спортивних костюмів у ділові,
а новоутворений ринок запрацює на спільне благо. І бізнесмени таки
перевдяглися, але далі сталося те, до чого нас не готували ні Маркс, ані Сорос.
Український «дикий» капіталізм почав плавно дрейфувати у бік… феодалізму.
Жодних метафор!
Узяти, приміром, структуру розподілу влади і власності. В сучасній Україні
влада і власність де-факто є одним предметом: легше верблюдові пройти крізь
вушко голки, аніж біднякові – до Верховної Ради. І навпаки: навіть маленький
обсяг влади можна легко конвертувати у співмірний обсяг власності. Звісно,
пізній феодалізм знав і бідних баронів, і багатих купців. Але і ті, й інші
всіляко намагалися компенсувати ці недоліки через родичання та купівлю титулів,
бо взаємне тяжіння грошей та влади було нездоланним. Хтось скаже, що в Україні
просто забагато корупції. Але англійске «corruption» означає, зокрема, зміну і
спотворення – теорія корупційної еволюції суспільного ладу ще дочекається свого
Дарвіна.
Влада і
власність в Україні розподіляються через систему патрон-клієнтських стосунків.
Це явище раніше називалося васалітетом, а зараз прийнято згадувати мафію. Втім,
аналогія з мафією є досить точною, позаяк її принципи функціонування походять
від сивої давнини. Жорстка ієрархія, система особистих зобов’язань, злиття
ділових та політичних стосунків з родинними – це не хвора українська
демократія, а цілком здоровий український феодалізм, хіба що дуже молодий.
Головна відмінність між політиком, чиновником і феодалом полягає в тому, що
останній розглядає країну (область, район, місто, село) як свою дійсну чи
потенційну власність. Що ми і спостерігаємо сьогодні. Коли «біло-блакитні»
утвердилися в Києві, «донецькі» поглинули «луганських» (а потім і багатьох
інших), заволодівши більш-менш серйозним бізнесом. Чим не «розборки»
баронів-сусідів?
Характер
суспільного розшарування також віддаляється від типового класового поділу
капіталістичного суспільства. І знову-таки – у бік архаїки. Класова нерівність,
звісно, штука неприємна, але і на капіталіста, і на люмпена поширюється дія
однакових законів. Інакше – за феодалізму. Суспільний прошарок, що
сконцентрував у своїх руках владу і власність, підпорядковується своїм власним
писаним і неписаним правилам. Ось, приміром, «мажори», яких ми лаяли весь
минулий рік. Це типові молоді паничі, які виросли з розумінням своєї статусної
вищості над пейзанами. Вони, як і їхні вельможні батьки, чудово розуміють:
покарати їх може «король» або інші вельможні особи, але аж ніяк не «народ». У
цьому сенсі арешт Луценка і Тимошенко – це внутрішні «розборки» знаті, до яких
холопів залучають виключно у вигляді статистів або гарматного м’яса. Класичний
приклад: особистий конфлікт між двома шляхтичами – Хмельницьким та Чаплинським
– переріс у криваве побоїще, бо один із них здогадався, як би сказали сьогодні,
«мобілізувати електорат». А очолювати «народні» повстання – давня шляхетська
забава.
З огляду на це
легко зрозуміти природу українського політичного процесу. Якщо посполиті
бажають змінити осоружного патрона (наприклад, із Партії регіонів), вони мусять
іти «під руку» іншого (скажімо, з «Батьківщини»). Наразі це вдається робити на
виборчих дільницях, але, як свідчить практика, дієвість голосувань не варто
переоцінювати. До того ж, обирати нам доводиться представників однієї і тієї ж
верстви, об’єднаної бізнесовими, земляцькими, дружніми та родинними зв’язками.
Попри усобиці,
свою окремішність і недоторканість ця верства охороняє вельми ревно. Згадаймо,
як нещодавно пейзани наважилися кинути снігом у вельможних осіб: на захист
«жертв» стали навіть їхні закляті політичні вороги. Але головний спосіб
зберегти статус-кво –передати владу і власність у спадщину. На цьому феодальний
світ тримався тисячоліття. Ось і зараз ми є свідками (часто самі того не
розуміючи) формування новітніх правлячих династій. Звісно, неприховане
кумівство і відкрите «протягування» у владу та великий бізнес власних дітей
можна вважати просто елементами корупції. Але з таким же успіхом і родину
Медичі можна вважати просто корупціонерами.
За таких умов
неможливе і класове протистояння, властиве капіталістичному суспільству.
Звичайно, формально у нас є і профспілковий рух, і Кодекс законів про працю.
Але коли востаннє ми бачили їх у дії? Натомість поволі формуються химерні
патрон-клієнтські солідарності між місцевими князьками та населенням: тут тобі
і приказка «стерпится-слюбится», і стокгольмський синдром. Дається взнаки і
надзвичайне поширення нелегального працевлаштування, за якого робітник
позбавлений навіть гіпотетичних прав. Щоправда, самі феодали рідко займаються
економічною діяльністю особисто. Вони або є власниками підприємств, або
збирають данину з підприємств на певній території (вибореній в усобицях або
жалуваній сюзереном). До речі, і сумнозвісні «відкати» ‒зовсім не патологія
модерної економічної системи, а черговий вияв цілком здорового феодалізму.
Феодал, звісно, несе певну відповідальність за свій наділ (бо з нього
годується), але його пріорітет – все ж таки власний добробут, збагачення і
влада. Він же не якийсь там тимчасово найнятий громадою менеджер… Середній клас
відсутній в Україні не тому, що чиновники забагато крадуть, а тому, що в
феодальному суспільстві він просто неможливий.
Щоправда, вітчизняний
феодалізм має один суттєвий ментальний дефект. Стародавня євпропейська шляхта
розглядала свої феоди як те, що годує їх сьогодні та годуватиме їхніх дітей і
онуків завтра. Феодал був фактично прикутий до своєї власності і під страхом
зубожіння мусив її боронити ціною власного життя. А також бодай трохи
стримувати свої експлуататорські апетити. Наші ж сучасні феодали у глибині душі
сподіваються рано чи пізно «звалити» за кордон, вичавивши з цієї країни все, що
можливо. Тому ніяких внутрішніх гальм у них немає, зате є нерухомість у різних
комфортних країнах світу. Якщо класичний феодалізм дозволяв суспільствам
переживати війни, епідемії та інші історичні катаклізми, то на сучукрфеодалізм
покладатися не варто.
Тож
організаторам «майовок» варто було б зробити поправку на дійсність.
Антифеодальна тема теж має перспективу і скоро стане першою на порядку денному.
Але наскільки далеко на той час зайде деградація країни – сказати важко.
Джерело: ZAXID.NET
Автор: Максим Віхров
Немає коментарів:
Дописати коментар