Українська раса – це
раса солідаристів, яких суспільний ідеал – група, а не індивідуальність.
Найприродніше місце українця – це перебування в групі, а ніколи – поза групою.
В групі розвивається він найліпше. Українське суспільство було, є і буде як
образ взаємовідносин груп. Тому нема іншої дороги до організації української
раси, як тільки укладання взаємовідносин українських груп. Ніяка імпровізація,
ніякий експромт-історія, лишень – договір груп як вияв одности характеру раси.
В початках раси завжди знайдемо
зорганізовану військову масу, що прийшла як Військо або, в кожному разі, як
Осада. Коли вглянемося уже в цілком сформовану расу, то знайдемо в ній всі ціхи
окремішности від сусідів, всі прикмети духовного Острова.
Границі – це найхарактерніше для
живого організму раси чи народу. Стриміти до якогось неформального духовного
контакту – це нищити органічність природи.
Нищення це однаково небезпечне і для того, хто
наступає, і для того, хто відступає. Спеціяльно небезпечне є це серед європейських
рас і народів з їх такими виразними індивідуальностями. Контакти народів, що
мають різні підложжя, культурні круги можуть викликати тільки катастрофу.
“Пропащий час” – сказав,
наприклад, про духовний контакт із Росією один політик, що в минулому столітті
стільки зробив для цього контакту (М. Драгоманов). Пропащий час – може сказати
не тільки українець, але й поляк, бачучи, як у XVIII ст. близький духовний
контакт із східнім сусідом нищив індивідуальність одного й другого.
“Пропащий час” – повинен сказати
й москвин про XIX ст., коли політика Петербургу московськими руками знищувала
чужі індивідуальності, а одночасно не дала висловитися й московській.
Для добра людства треба пам’ятати
цей “пропащий час” всяких більш чи менш виразних асиміляцій. Вибух психічної
“затисненої клітини” робить незвичайні шкоди, а негативна імпрегнація, що потім
зостанеться, – це найбільша небезпека для розвою рас і народів.
Недарма мудрі раси – давніше
елліни і римляни, тепер англосаксонці (а останньо й германи) підкреслюють свою
нехіть до асимілювання.
Українська раса є островом серед сусідів. Це
острів із власним життям, з власними святощами і вселюдськими цінностями. Чужі,
накинені духовні цінности не мають ніякого значення. Та й не накинені цінности
приймаються тільки по своїм часі спроби всередині раси. Злочином проти
Провидіння і природи є втручання до чужого духовного життя.
Українська раса є острів, і в
тому її вартість. Всі цінності людей міряє за своїми цінностями. Для українців
найголовніший меридіян світу – це той, що проходить через Україну.
Перша найважливіша думка про Україну – це з
погляду ззовні. Ніякі починання від внутрішніх подумів. Як можна говорити про
живий організм, не окресливши його меж, не виділивши його з чужого оточення?
Нема іншої глибшої ідеї тепер, у
часах тотальних воєн на знищення, як ідея расової солідарности. Дехто її пробує
висміювати, як ліберальну ідею “згоди” XIX віку. Це неправда. Вік XIX не
повернеться, його вказівки також. Можна й треба очищати сучасне українство від
деяких решток цього віку, але треба дивитися і вперед. Там ждуть українців
віки, скоріш подібні до XVII чи навіть VII. Довкола українців є тільки
неукраїнці, чужі їм або ворожі. Ніяка з давніх ідей XIX ст. тепер не має сили.
Расова солідарність – це не
з’їзд, не зібрання, не арифметична сума груп, це відчуття організму раси.
Відчуття неекзальтоване, відчуття не як вибух, а як тривалість. Вибух
ентузіязму був на місці 1917 p., тепер нема чого його повторювати. Тепер на
першім місці – відчуття расового організму, постійно загроженого ззовні. Як
оцінювати доцільність уживання груп і одиниць всередині раси? Тільки з погляду
примату зовнішньої політики раси, тільки оцінюючи її здатність до безпеки і
пружности в боротьбі.
Здатности раси до боротьби
назовні – це важливіше, ніж усі генеральні й негенеральні ідеї раси. Це таке
просте, як те, що сила й здоров’я людини є для неї важливіше від усіх теорій і
наук оточення.
Сучасність працює, щоб українська раса була
островом. Ніколи, може, за ціле існування української раси не було більшої
ненависти і підозріння до кожного, хто має українську кров, як тепер. Це
надзвичайно яскраве відділяння.
Розбуджені номадські первні
чужинців є супротилежні агрикультурним українським первням. Іде боротьба в
расовій площині, боротьба з породою. В цій боротьбі виразні прикмети обох
сторін: на ворожу акцію відповідають українці видержкою груп, здатністю до укривання
своєї ворожнечі. Десятиліттями вміють укривати свою ворожість українські
одиниці (наприклад, Шумський, Скрипник, Гринько і їм подібні). Комплекс
укривання для невправного ока зменшує не раз властиву силу українців. Однак це
лиш звичайна нехіть українців до негрупового чину, і, як теорія показує, завжди
в слушний час комплекс укривання є відкинений. Це не номади, що легко падають
духом і змінюються.
Зате ця сама острівність раси
вимагає упорядкування всередині раси. Порядкувати всередині раси! Але не на
підставі якогось ідеального типу людини, скажімо, з часів Руссо (ліберали), чи
людини-автомату з теорій Маркса (комуністи), чи навіть людини ліричного
ніцшеанця (літературне державництво), не на підставі того, що хочеться мати,
але того, що є. В кожнім українцеві є хоч відблиск здатности до суспільної
будови. Метою ж будівничого лишень і може бути віднайдення цеї здатности, а не
фантастичні “перевиховування”.
Отже, впорядкування того, що вже
є біологічно в українцях, їх відвічних будівничих цінностей. Це є матеріал до
впорядкування.
Багато треба буде ще і розпачі одиниць, і
відданої праці груп, і жорстокого творення меж раси, щоб увесь цей матеріял
висловити в неслухнянім людськім м’ясі, на твердій українській землі: Побачити
новий український світ! Ця річ не для одиниці. Поколінь треба на те, щоб уміти
поглянути на себе. Тепер є лиш одне певне: цей світ по ударах виросте ще
сильніший, іще упорядкованіший, іще більший.
ЮРІЙ ЛИПА, 1938 р.
Джерело: http://rid.org.ua/?p=965
Немає коментарів:
Дописати коментар