Мабуть, ні для кого не таємниця,
що підґрунтям хабарництва є складні й заплутані нормативні акти. Ситуація, коли
одну й ту саму норму можна прочитати та розтлумачити по-різному, дає можливість
чиновнику маніпулювати змістом документа, використовуючи його як інструмент для
власного збагачення.
Нерідко певні правила пишуться
спеціально, аби їх використовувати з метою отримання хабарів. Запрошуємо читача
ознайомитися з технологією, що реалізується в Державній
архітектурно-будівельній інспекції.
На нашу суб’єктивну думку, це і є
яскравий зразок корупції. Схема не така проста, тут немає відкритого вимагання
з боку посадової особи та передачі конвертів з грошима. Однак результат той
само — чиновники збагачуються за рахунок людей, яким не залишили іншого виходу,
як платити за розв’язання своїх проблем. На цьому прикладі спробуємо
«препарувати» новітню корупцію та розібратися на яких трьох мострах-китах вона
тримається.
Майстри епістолярного
жанру
В Україні безліч самовільно
зведених споруд, бо десятиліттями українці
будували, не надто переймаючись дозволами та погодженнями. Таких будинків
де-юре начебто і не існує, їх немає в реєстрі нерухомості, вони недосяжні для
податкової. Зрозуміло, що владу такий стан речей не влаштовував, тож було
прийнято рішення легалізувати самобуди. Для цього було розроблено спрощену
процедуру введення в експлуатацію споруд «за фактом», тобто тих об’єктів, які
вже збудовано без дозволу. Затверджено процедуру наказом Мінрегіонбуду №95 від
19.03.2013 року.
Так ось, при прочитанні цих правил
стає очевидним, що писалися вони не лише для наведення порядку в реєстрі прав
на нерухомість та наповнення державного бюджету, а й для задоволення
корупційних апетитів чиновників.
Судіть самі. В пункті 3.2 наказу
наведено вичерпний перелік документів, необхідних для введення будинку в
експлуатацію. Серед них: заповнені заявником заява та декларація, а також копії
двох документів — технічного паспорта на самобуд та правовстановлюючого
документа на земельну ділянку, де велося будівництво. Власники будівель площею
300 квадратних метрів і більше повинні надати іще один документ — «звіт про
проведення технічного обстеження». Це проблемний документ, адже таке обстеження
потрібно спеціально замовляти, і вартість його стартує від декількох тисяч
доларів.
Та якщо ваша площа менша за 300
квадратів, і ви хочете скористатися своїм законним правом — не подавати звіт
про обстеження, на вас чекає розчарування: інспекція може вам відмовити. У
своїх відповідях чиновники мотивують відмову пунктом 3.1 того само наказу, де
сказано: «прийняття в експлуатацію (...) здійснюється безоплатно (...) за
результатами технічного обстеження об’єктів». Тож, з одного боку, маємо пункт
3.2, що дозволяє не подавати звіт про технічне обстеження, а з другого — пункт
3.1, за яким введення в експлуатацію неможливе без технічного обстеження.
Таким чином, коли до інспекції
звертаються з документами, в чиновника є два варіанти: він може прийняти
документи, керуючись пунктом 3.2 наказу, або відмовити, керуючись пунктом 3.1.
За замовчуванням чиновники відмовляють.
Отож ми розпізнали першого кита,
на якому стоїть корупція, — це незрозумілий та заплутаний регуляторний акт.
Доступ обмежений
Людей, здатних самотужки
розібратися в хитрощах українського законодавства, — мало, скажемо відверто —
навіть не кожен дипломований юрист на це спроможний. Абсолютній більшості
потрібно, як то кажуть, «пояснювати на пальцях». Та в цьому випадку «пояснювати
на пальцях» ніхто не збирається.
З проблемою введення самобуду в
експлуатацію зіткнулася киянка Лідія, що розповіла про свій досвід спілкування
з
Архбудінспекцією міста Києва в
листі до редакції. «Документи направляла поштою. Коли перший раз інспекція
надіслала відповідь, що я неправильно подала документи, то подумала, що тут
якась помилка. Особисто пішла до них розібратися, та мене навіть на поріг не
пустили. Кажу: «Хочу запитати про підстави відмови». А мені — все написано в
листі. А там лише посилання на 95-й наказ, який я і так вже вивчила від початку
до кінця. В наказі чітко написано: для будівель до 300 квадратних метрів звіт
про обстеження подавати не потрібно. А в листі інспекції вимагають технічне
обстеження. Подала знову документи, знову відмова. І так вже кілька місяців», —
бідкається жінка.
Редакція «Голосу України»,
дізнавшись про такі порядки в Архбудінспекції Києва, одразу спрямувала туди
листа з проханням роз’яснити —як вони самі розуміють приписи наказу № 95. Нам
надійшла відповідь, що здивувала своїм цинізмом. Інспекція повідомила, що
«...не наділена повноваженнями надавати роз’яснення вимог чинного
законодавства». Це ж як виходить: інспекція діє за рахунок податків, які
сплачують українці, а в них навіть запитати не можна?
Це яскравий приклад другого кита
корупції — штучна складність в подачі документів.
Завдання просте — створити
проблему. Вас або змусять вистоювати кілометрові черги, або збудують перед вами
мур, який не перелізеш. Та одразу ж запропонують його «обійти»...
Приватні держоргани
та комерційні чиновники
никиІ вже коли людина не знає,
куди йти та до кого звертатися, на сцену виходять приватні фірми, що пропонують
свої послуги у «розв’язанні проблеми».
Автор цих рядків вирішив особисто
навідатися до Архбудінспекції міста Києва — цього проблемного та надсекретного
державного органу. Потрапити всередину справді не вдалося. Не допомогло і
журналістське посвідчення. Однак в холі приміщення вас одразу зустрічають
рекламні стенди, що пропонують без зайвих проблем провести крізь складну та заплутана процедуру легалізації
будівництва. «Енергобудтехсервіс», «Партнер проект» та багато інших — усі ці
компанії розміщуються в тій самій будівлі, що і державна інспекція. І якщо в
інспекції двері зачинені, то в цих компаніях вас завжди будуть раді бачити.
Ціни за введення в експлуатацію будинку в 200 «квадратів» стартують від трьох
тисяч доларів США. В одній із компаній, що розташована кількома поверхами вище, мені довірчо
повідомили: «З нами ви гарантовано матимете від інспекції позитивний результат,
а шукатимете виконавців на стороні, інспекція відмовить».
Тож, схоже, маємо і третього кита
української корупції — приватні фірми, що, користуючись тісними зв’язками з
чиновниками, за плату допомагають обійти штучно створені перепони.
Такі фірми цілком законно беруть
гроші з людей, Далі, як то кажуть, справа техніки. При цьому чиновникне
ризикують особисто, вимагачи гроші.
Феміда розгледіла,
хто правий
Тим часом у протидії чиновників та громадян вітчизняні суди стають
на бік останніх. В юридичній компанії «ЮрБудКонсалтінг», що спеціалізується на
подібних справах, юрист Денис Коваленко
розповів: «Нині майже всі рішення окружних адміністративних судів на користь
громадян. Якщо ви подали документи на введення будинку в експлуатацію, а вам
відмовили, посилаючись на необхідність проведення технічного обстеження, можете
сміливо звертатися до суду. Майже гарантовано — рішення буде на вашу користь».
Окрім судової влади, на
зловживання в Архбудінспекції вказують органи прокуратури. Так, прокуратура
Сумщини нещодавно констатувала грубі порушення з боку інспекції. Тамтешні чиновники
проводили перевірки на підставі неіснуючих звернень громадян. З цього приводу
ведеться розслідування, порушникам загрожує обвинувачення за статтею 364
Кримінального кодексу (зловживання владою або службовим становищем). Тож
проблема все-таки існує, і її потрібно розв’язувати, бо терпіння та гаманці в
українців не бездонні.
Ярослав Грущинський, "Голос
України"
Колаж Олексія Кустовського.
Немає коментарів:
Дописати коментар