Мила різдвяна традиція чи дискримінація за
расовою ознакою? Розмальований чорною фарбою помічник голландського Святого
Миколая провокує дискусії, до яких доєдналась і ООН.
У Нідерландах до різдвяних
традицій ставляться серйозно. Зараз її важливий персонаж, "Чорний
Піт" або ж "Zwarte Piet", схоже, опинився у небезпеці. Зі своїм
помальованим начорно обличчям, кольоровими шароварами та кучерявою перукою, помічник
нідерландського Святого Миколая ще з 1990-х років став предметом дебатів на
расистську тематику.
Тепер дискусія набула нового забарвлення:
темою зайнялась експертна комісія ООН, і її голова Верін Шеферд, що має
ямайське походження, коротко і лаконічно сформулювала висновок:
"Святкування відкидає нас до часів рабства". Тож традицію, каже вона,
слід негайно скасувати.
Словесні баталії у
Facebook
Її висновки віддзеркалили думку багатьох
темношкірих голландців, яких вже давно гнітить постать Піта. З ними солідарний
і амстердамський митець Квінсі Ґаріо. Два роки тому він навіть вийшов на вулиці
з протестом і був заарештований за порушення громадського порядку. Згодом він
поскаржився на цей "колоніальний пережиток" до Європейського суду з
прав людини.
Прихильники передріздвяної традиції,
натомість, об’єдналися у групу на Facebook, що протягом 24 годин зібрала
мільйон учасників, а зараз має вже понад два мільйони симпатиків. "Руки
геть від нашого Піта!" – основна їхня вимога. Голландська традиція
"унікальна, необразлива та дружня", - написав один з учасників.
Проти стереотипів
Противники "Чорного Піта" також
згуртовуються для віртуальної боротьби. Історик Релоф Ян Мінебоо створив сайт
"Zwarte Piet is Racisme" ("Чорний Піт – це расизм"), і
через це отримав погрози. "Утім, ми не сприймаємо це серйозно", -
каже він в розмові з Deutsche Welle. - "Легко погрожувати комусь, ховаючись
за комп'ютером". Набагато більше його хвилює велика кількість людей, які
не вважають себе расистами, однак через свою поведінку та висловлювання
доводять протилежне - "якраз за допомогою Facebook", - каже він. Для
історика йдеться про те, що обидва персонажі різдвяної традиції утверджують
застарілі стереотипи. "Ось на коні сидить білий чоловік, а йому
прислуговує чорний слуга, такий собі веселий блазень. Це стереотип", -
каже він.
Останніми роками в Німеччині також
ведуться схожі дискусії – передовсім у дитячих книжках. "Короля
негрів" у класиці дитячої літератури "Пеппі Довгапанчоха"
авторства шведки Астрид Ліндгрен видавництво замінило на "Короля
Південного моря". А з "Маленької відьми" Отфрида Пройслера забрали
слово "негренятко". Критики натомість дорікають, що таким чином
спотворюється культурна спадщина.
З чорного на
світло-коричневий?
"Традицію не можна змінити так
різко", - сказав у розмові з DW історик Альберт ван дер Зейден з
нідерландського Центру нематеріальної спадщини. "І коли організація на
кшталт ООН хоче диктувати те, як ми маємо святкувати, це викликатиме лише
опір". Він виступає радше за м’які зміни і пропонує, аби "Чорний
Піт" найближчими роками змінювався повільно та обережно. "В усякому
разі ми потребуємо рішення, яке буде прийнятним для всіх", - каже він.
Одна з пропозицій полягає в тому, що обличчя "Чорного Піта" буде
повільно освітлюватись, а інша – що кучеряве волосся перуки поступиться місцем
гладкій шевелюрі.
"Тоді він виглядатиме швидше як казкова
істота, а не як темношкірий емігрант", - припускає ван дер Зейден. Цілком
прийнятним він вважає і застосування веселих фарб на обличчі – до прикладу,
зеленої або блакитної.
Для Релофа Яна Мінебоо подібні пропозиції не є
вирішенням проблеми. "Тут вбачається історичний, а то й іронічний
контекст". Оскільки це нагадує про голландських рабовласників у колонії
Суринаму, які намагались зробити світлішим колір шкіри туземних мешканців,
зачинаючи дітей із темношкірими рабинями. Щосвітлішим був колір шкіри – тим
ближче допускали рабів до панської хати, нагадує Мінебоо.
Немає коментарів:
Дописати коментар