Схоже, що відзначення 70-х
роковин Волинської трагедії стане каменем спотикання не тільки у традиційно
дружніх взаєминах України і Польщі, але й внесе сум’яття у політичне життя
українського суспільства.
Тут доцільно згадати, як Україна
і Польща готувалися, а згодом відзначили 60-ту річницю цієї сумної дати і
поміркувати про те, чи зробили обидві сторони з цього належні висновки.
Десять років тому діалог між
Україною і Польщею щодо оцінки подій на Волині у 1943 році був складним,
подекуди напруженим, але усе ж завершився ухваленням спільних документів:
президенти двох країн, а також парламенти України і Польщі схвалили відповідні
звернення.
Вони, з одного боку, не
принижували національної гідності українського і польського народів, а з
другого – давали надію, що Волинська трагедія більше ніколи не буде стояти на
заваді нашому спільному поступові до утвердження національних, по-справжньому
європейських і демократичних держав.
Але не так сталося, як гадалося?
Уже відзначення 65-х роковин
"Волинської різанини" у Польщі дали підстави для сумнівів: чи не
перетворяться підписані Леонідом Кучмою і Олександром Кваснєвським документи у
звичайні папірці.
Впродовж останніх десяти років у
Польщі фактично не вщухала дискусія з приводу доцільності підписання
"компромісних" звернень, а окремі політичні кола використали їх з
метою, яка протилежна їхньому змісту.
Так, у Польщі знову
"ожили" так звані кресові організації, які заявляють про
"геноцид польського народу", вимагають "вибачень" від
української влади за події 1943 року на Волині.
Витягуються із шухляд нафталінові
мапи, які б мали переконати польську громадськість про "історичну
приналеженість Галичини і Волині" до "Великої Польщі".
Ситуація значно загострилася у
контексті підготовки до відзначення 70-х роковин Волинської трагедії. Зокрема у
Польщі "волинська тематика", яка донедавна в основному була
пріоритетом у діяльності деяких політичних партій і громадських організацій,
відтепер перенеслася у владні кабінети.
Так, 6 грудня минулого року
головою Сейму Польщі Копач було схвалено постанову про прийняття парламентом
подання щодо створення "Комітету громадянської законодавчої ініціативи з
встановлення 11 липня "Днем пам’яті мучеництва кресов’ян".
Діяльність цього
"Комітету" ставить за мету "затвердити у свідомості польських
громадян провини українського народу за трагедію "Східних кресів"
["східна окраїна" - офіційна польська назва територій сучасних
України, Литви й Білорусі, які в 1920-1939 рр. входили у склад тодішньої Польщі
- ІП], а також добитися "правового закріплення причетності ОУН і УПА до
злочинів з ознаками геноциду проти поляків на "Східних кресах".
У даному випадку йдеться про
оцінку поляками подій, пов’язаних із "Волинською трагедією" у 1943
році.
Це тільки один із епізодів, який
характеризує, м’яко кажучи, неоднозначну ситуацію, що склалася у Польщі.
Як не дивно, але в Україні
першими вдарили у дзвін не політики, а Церква.
Зокрема Синод Єпископів
Києво-Галицького Верховного Архиєпископства Української Греко-Католицької
Церкви оприлюднив звернення "до вірних та всіх людей доброї волі з приводу
70-тих роковин Волинської трагедії".
Лейтмотив його зводиться,
фактично, до нагадування про ухвалені раніше рішення та наголошується про
необхідність "продовжувати справу примирення двох братніх народів –
польського й українського – задля взаємного прощення в ім’я
справедливості".
Якщо звернення УГКЦ витримано у
дусі християнської любові, то заяви і висловлювання окремих громадських діячів
в Україні свідчать скоріше не про адекватне сприйняття того, що відбувається
сьогодні у Польщі, а про задавнену українську хворобу, яку Євген Маланюк назвав
"малоросійством".
Скажімо, якщо вважати симетричною
мазохістську заяву Тараса Возняка, що "на Волині 1943 року нами,
українцями, була вчинена різанина, і продовжилася вона на Галичині", то це
означає не тільки закрити очі на об’єктивні історичні факти, які ілюструють
протилежну ситуацію, а й перестати поважати себе і минуле свого народу.
Вважаю, що майже 10 років тому
українське суспільство вже знайшло алгоритм оцінки трагедії, що відбулася на
Волині у 1943 році.
Під час Другої світової війни
формування української самооборони на Волині, а згодом військові з'єднання ОУН
і УПА вели збройну боротьбу проти усіх окупантів з єдиною метою – відновлення
Української держави на українських етнічних територіях. А отже це була священна
і законна боротьба.
Україна не може сприйняти позицію
окремих польських державних і політичних діячів, які формують образ ОУН і УПА
як сили, що начебто проводила "етнічні чистки".
В дійсності ж українці вели
справедливу визвольну боротьбу на своїй землі, а подібні заяви з польського
боку не мають під собою жодного історичного, правового і політичного підґрунтя,
а лише ускладнюють і без того не простий діалог стосовно Волинських подій та
можуть суттєво погіршити взаємини між двома країнами.
Окремо слід наголосити на так
званій проблемі взаємної відповідальності за події на Волині у 1943 році.
Сьогодні уряди України і Польщі
не мають ані юридичного, ані морального права розглядати питання взаємної
відповідальності, оскільки на той час Україна не мала своєї державності, а лише
виборювала незалежність.
Натомість уряди двох країни мали
б подбати про рівнозначне та гідне вшанування пам'яті жертв тих подій. Це і
стане запорукою від неповторення Волинського рецидиву.
Богдан Червак, голова ОУН, для УП
Немає коментарів:
Дописати коментар