Через півроку після виведення з під дії закону
закупівель державних підприємств вже з цифрами про апетити корупціонерів. В
тінь виведено половину грошей: лише за два місяці ми не побачили 66 мільярдів.
FAQ щодо законопроекту 9634.
Минулого літа злодії з уряду домовились з
парламентськими шахраями про прийняття законопроекту 9634, яким вивели з під
дії закону про державні закупівлі тендери держпідприємств, що проводяться
коштом самих держпідприємств.
Тоді «Наші Гроші» прогнозували, що в тінь буде
виведено купу мільярдів. Зараз ми можемо вже на цифрах продемонструвати розміри
цієї купи, а також наслідки цієї афери.
Скільки грошей
пішло в тінь?
Ми порівняли обсяги тендерів, дані про які були
опубліковано в «Віснику державних закупівель» в січні-лютому 2013 і 2012 років.
Маємо падіння рівно у два рази – зі 133 млрд грн. минулого року до 66 млрд грн.
зараз. Причому ці два місяці дуже показові. Минулого року в січні-лютому через
тендери пройшла чверть від річного обсягу держзакупівель 520,20 млрд грн.
Хто перестав
показувати свої тендери?
Головні розтратники залишились в зоні видимості:
виводок компаній «Нафтогазу», закупівельний підрозділ «Укрзалізниці»,
«Енергоатом». Залишились навіть енергетичні підприємства, які минулого року
скупив Рінат Ахметов: «Київенерго», «Західенерго», «Крименерго»,
«Дніпроенерго».
Разом з тим зникла купа більш мілких, однак не менш
важливих замовників.
Наприклад, ми більше не бачимо тендерів
«Київміськбуду». А вони були дуже показові – то за пінополістирол знайдуть
привід переплатити, то на протипожежному обладнанні витратять побільше, то за
страховку переплатять в 30 разів. Навіть дешеву теплоізоляцію від Гереги не
захотіли купувати. А бетон на 200 мільйонів, дорожчий майже у два рази від
дилерського прайсу? А реклама на біг-бордах за мільйон доларів?
А скільки мільярдів «Київміськбуд», віджатий новою
владою у Черновецького, роздав новим «прокладкам» на будівництво житла в
столиці?!
Та що тут гадати: з січня по серпень 2012 року
«Київміськбуд» провів тендери на 3,26 млрд грн. Чому по серпень? А тому що 1
серпня Янукович підписав закон про виведення держпідприємств в тінь, і
«Київміськбуд» з радістю пішов за куліси, щоб більше не повертатись. І таких
тіньовиків купа.
Хоч «Укрзалізничпостач» (закупівельний підрозділ
«Укрзалізниці») і залишився на світлі, але держпідприємства «Укрзалізниці»
зникли. Наприклад «Дарницький вагоноремонтний завод» зробив ручкою тендерним
процедурам і з ним пішло 3,37 млрд грн. річного обсягу закупівель. З цієї суми,
нагадаємо, 2,57 млрд грн. пішло двом фірмам – «Прем’єр Лізінг» і «ТД «Укртранс»,
засновані в лігвищі Януковича-Пригодського.
Чому погана
тінь?
Та візьмемо хоча б вищенаведені прикладі.
«Київміськбуд» – один з основних забудовників Києва.
Можна сказати, що він фактично формує ціну на житло в столиці. Тож якщо він
формує цю ціну, закладаючи в неї різноманітні переплати, то про яке здешевлення
квартир для пересічних громадян може йти мова? Звісно, ми не хочемо
перебільшувати можливості впливу громадськості, але в історії є купа прикладів
по відміні корупційних тендерів (згадайте хоча б «кілочки Юри Єнакіївського»,
за які держава після розголосу в ЗМІ так і не заплатила «кіпріотам» із
прикиївського села 5 мільярдів гривень). Однак коли «Київміськбуд» пішов у
тінь, то тепер взагалі немає можливості вплинути на ситуацію.
В свою чергу «Укрзалізниця» постійно жаліється, що у
неї немає грошей на те, на се (хоча на пришелепкуваті «Хюндаї» вистачає). Тому
ми постійно чуємо про закриття збиткових приміських маршрутів та маємо постійне
подорожчання квитків. А якби залізничники не переплачували блатним
«прокладкам»? Але тепер і цього не видно.
Чи є можливість
щось змінити?
Є законопроект №2207, він зареєстрований в Верховній
Раді в лютому цього року представниками трьох опозиційних фракцій. Він
коротенький і суть його проста як сокира: держпідприємства можуть і далі не
проводити тендери, але мають публікувати дані про те що вони купили, у кого і
по чому.
Звісно, така проста річ не могла не викликати
спротиву. «Комерсант-Україна» провів невеличке опитування і ось які відмазки
з’явились на світ божий.
1) «Якби мова йшла про державних коштах, тоді в цьому
є сенс. Але коли підприємство витрачає власні гроші, кому яке діло, як воно це
робить. У конкурентів в такому випадку з’явиться можливість відслідковувати,
хто і які суми витрачає, а хто є контрагентом», – вважає в.о. президента Спілки
підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств В’ячеслав Биковець.
Від «НГ»: Нам є діло до того, як державне підприємство
витрачає власні кошти – дивись вище про «Київміськбуд». Тому вага суспільної
значимості інформації про тендери, на наш погляд, значно вища від «комерційної
таємниці»
2) «Є поняття виробничої необхідності: навіщо бізнесу
звітувати, яку деталь і для чого він купив за свої кошти? А якщо закордонні
компанії будуть читати ці звіти, вони зможуть визначити технологічний цикл
підприємства, а це вже безпека країни в цілому», – вважає перший заступник
голови Українського союзу промисловців і підприємців Сергія Прохорова.
Від «НГ»: Про конкурентів і закордонні компанії краще
взагалі не згадувати. До середини 2012 року всі могли дивитись на ці закупівлі
багато років поспіль. І щось не було чутно, що через витік у «ВДЗ» Китай вкрав
у нас якусь технологію, або росіяни знайшли діру в національній безпеці
України.
3) Норма про повне оприлюднення даних про закупівлі,
на думку Прохорова, це ще і прояв недовіри до найнятому державою керівнику
держкомпанії.
Від «НГ»: А чому ми маємо беззастережно довіряти,
наприклад, директору «Дарницького вагоноремонтного заводу» Сергію Соніну, який
до призначення у 2011 році працював у структурах Ахметова, а після його
призначення «ДВРЗ» почав роздавати мільярди фірмам Януковича-Пригодського?
Давайте будемо довіряти, але перевіряти. А не сидіти біля розбитого корита,
чекаючи, коли Україна стане повним банкрутом. Разом із своїми «секретами» і
«технологічними циклами».
Юрій Ніколов, «Наші Гроші»


Немає коментарів:
Дописати коментар