Недавня галаслива кампанія
«антифашизму» лише дискредитувала це поняття і вистрілила в порожнечу, позаяк
реальної загрози фашизму в Україні не існує. Утім дим, як водиться, не без
вогню. В останні роки набрала сили інша ідейно-політична течія, типологічно
споріднена з фашизмом, але не тотожна йому. Ця течія давно відома у світі і в
Україні під назвою інтегральний націоналізм.
Ще кілька років тому здавалося, що
інтегральний націоналізм в Україні зійшов нанівець. Політичні організації, що
виводили свою ідейну генеалогію від Дмитра Донцова й ОУН та декларували
спорідненість з європейською радикальною правицею, отримували мізерні відсотки
на виборах, і сама апеляція до цього напряму виглядала анахронізмом. Серед тих,
кого взагалі цікавила ідеологія, значно більшою популярністю користувалися
національно-демократичні, ліберальні та соціал-демократичні ідеї.
Переломним став 2010 рік, коли одночасно з
приходом до влади в Україні Партії регіонів на місцевих виборах у Галичині
перемогло ВО «Свобода», яке й стало основою місцевих органів влади. За два роки
«Свобода» домоглася успіху на парламентських виборах і сьогодні є однією з
трьох провідних сил української опозиції. Щоправда, офіційна ідеологія цієї
партії, на відміну від її попередниці – Соціал-національної партії України, не
є інтегральним націоналізмом у чистому вигляді, однак і в самій партії, і ще
більшою мірою в споріднених з нею численних організаціях цей ідейний напрям у
формі т. зв. соціал-націоналізму посідає міцні позиції. Ба більше, інтегральний
націоналізм утвердився в поглядах і настроях значної частини українців, багато
з яких навіть не здають собі з цього справи.
Отже, інтегральний націоналізм не належить до
історичних скам’янілостей, вивчення яких становить лише академічний інтерес. Це
живий і діяльний чинник сучасної політики, який останнім часом виявляє подиву
гідний динамізм, і не лише в Україні. Чим же він відрізняється від інших типів
націоналізму?
Поняття «інтегральний націоналізм» уперше вжив
французький рояліст Шарль Моррас у статті «Le Nationalisme intégral»,
надрукованій 2 березня 1900 р. Він доводив, що республіканець за всього бажання
не може бути досконалим націоналістом, бо республіканський устрій шкодить
Франції. Тільки роялізм, на переконання Морраса, є повним, або інтегральним,
націоналізмом, бо поєднує в собі надії та прагнення усіх французьких
націоналістів. Отже, у своєму первісному, вужчому розумінні термін
«інтегральний націоналізм» означав поєднання націоналізму з роялізмом, яке, з
погляду Морраса, надавало націоналізмові завершеної, інтегральної форми. Згодом
Моррас, а також його друг й однодумець (але не монархіст) Моріс Баррес
сформулювали ширше тлумачення інтегрального націоналізму – як світоглядного та
політичного принципу, що передбачає визнання власної країни й нації найвищою
цінністю, розгляд і розв’язання всіх питань винятково з позиції національних
інтересів. Таке розуміння терміна врешті-решт витіснило його первісний
роялістський зміст.
На межі 1920-х і 1930-х років професор
Колумбійського університету Карлтон Гейз використав термін «інтегральний
націоналізм» як родове поняття на означення одного з історичних типів
націоналізму, що заступив ліберальний націоналізм XIX ст. Він виділив такі
ознаки нового націоналізму:
«Інтеґральний націоналізм ворожий щодо інтернаціоналізму, який
проповідували гуманісти й ліберали. Він розглядає націю не як засіб для
[розвитку] людства, щабель на шляху до нового світового порядку, а як самоціль.
Він ставить національні інтереси вище і від особистих, і від загальнолюдських.
Він відкидає співпрацю з іншими націями, якщо тільки вона не може прислужитися
його власним інтересам, справжнім чи уявним. Він є шовіністичним, недовірливим
стосовно інших націй, прагне звеличити одну націю коштом інших і покладається
на фізичну силу. Він є мілітаристським і схильним до імперіалізму. […] Крім
того, інтегральний націоналізм украй нетолерантний і тиранічний у внутрішніх
справах. Він прагне примусити всіх громадян пристосуватися до спільного
стандарту поведінки та моралі й виявляти однаковий ентузіазм. Прагне
підпорядкувати всі особисті свободи своїй меті, а якщо прості люди починають
ремствувати – урізає демократію і затуляє їм рота. Все це він коїть “у
національних інтересах”».
Гейз вбачав вияви нового націоналізму в
тогочасних диктаторських режимах Угорщини, Польщі, Югославії, Туреччини, в
італійському фашизмі й німецькому націонал-соціалізмі й навіть у деяких
аспектах політичного життя США. Додамо, що концепт інтегрального націоналізму
добре описує зміст ідеології та практики ідейно-політичного руху, який тоді
сформувався в Західній Україні та колах української політичної еміграції й
охоплював три головні напрями: «чинний націоналізм» (Дмитро Донцов та його
послідовники), «організований націоналізм» (ОУН) і «творчий націоналізм» (Фронт
національної єдности Дмитра Палієва). До двох перших найчастіше апелюють
сучасні адепти інтегрального націоналізму в Україні.
Інтегральні націоналісти рідко намагаються
сформулювати свої погляди у вигляді послідовного вчення, апелюючи радше до
емоцій своїх прибічників, аніж до їхнього розуму. Все ж можна виділити кілька
підставових тез, якими доктрина інтегрального націоналізму доповнює базову
доктрину націоналізму:
- Нація є не сукупністю окремих
індивідів, а єдиним організмом, який об’єднує всі покоління (і мертвих, і
живих, і ненароджених).
- Інтереси та цінності нашої нації
вищі від усіх інших інтересів і цінностей (окремих осіб, соціяльних груп, інших
націй, людства загалом).
- Діяльність усіх членів нації має
підпорядковуватися національним інтересам.
- Слід нещадно усувати з
національного організму все, що загрожує його єдності, інтересам і цінностям.
- Природним станом відносин між
націями є боротьба за існування і домінування.
- Щоб здобути нашій нації панівне
становище у світі конкурентних націй, слід усіма засобами зміцнювати її силу і
волю до боротьби.
Окрім доктринальних відмінностей, інтегральний
націоналізм вирізняється з-поміж інших видів націоналізму саме своїм інтегральним,
цілісним підходом до дійсності. «Неінтегральний» націоналіст може бути
націоналістом у сенсі прагнення самостійної державності, соціалістом чи
лібералом у поглядах на бажаний суспільний лад, католиком чи православним у
віросповіданні й т. ін. Ці аспекти його світогляду відносно незалежні один від
одного. Інтегральний націоналіст, за висловом Морраса, все зводить до спільного
знаменника – інтересів власної нації. Якщо він соціаліст, то не через
відданість соціалізмові як такому, а через переконання, що очищений від
космополітичних збочень соціалізм органічно притаманний його нації; якщо він
православний, то цінує православ’я не як віру, істинну для всіх, а як духовну
основу своєї нації.
Узагальнюючи, можемо визначити інтегральний
націоналізм як різновид авторитарного націоналізму, що розглядає націю як
органічну цілість і вимагає беззастережного підпорядкування особистості
інтересам своєї нації, які ставить вище від інтересів будь-якої соціальної
групи, інших націй і людства загалом.
У крайньому варіанті інтегральний націоналізм
розглядає націю як живий організм, а окрему людину – як його клітину, яка може
існувати лише у складі організму. Саме так вважають сучасні ідеологи
соціал-націоналізму:
«Основною містичною ідеєю Соціал-Націоналізму є витворення,
замість купи розрізнених індивідуумів, механічно об’єднаних назвою “українці”
та наявністю українського паспорта, Національної надспільноти – єдиного
біологічного організму, який буде складатися з Нових Людей – фізично,
інтелектуально й духовно розвинутих осіб. З маси індивідуумів має постати
Нація, а зі слабкої сучасної людини – Надлюдина».
Так пише командир організації «Патріот
України» і голова Соціал-національної асамблеї Андрій Білецький. До схожої
містично-біологічної риторики вдається й інший ідеолог «інтегрального
українського соціал-націоналізму», один з ідеологів «Свободи» Юрій Михальчишин:
«Людина є миттєвим і швидкоплинним відображенням своєї Нації.
Поки живе Нація – смерті не існує. Люди, які бояться померти заради інших людей
або заради абстрактної визвольної ідеї, що несе свободу та справедливість,
вбивають Націю своєю байдужістю та боягузтвом. Якщо ж вони заперечують
можливість існування такої ідеї взагалі або перешкоджають іншим боротися за
вічність Нації – їм взагалі місце серед одноклітинних організмів та вторинних
продуктів їхньої життєдіяльності».
Іншими словами, Нація – все, окрема особа –
ніщо. Але, цілковито підпорядкувавшись Нації, особа може стати Надлюдиною і
містично подолати смерть. Такий рецепт «вічного життя» пропонує політична
релігія інтегрального націоналізму.
Отже, інтегральний націоналізм (включно з
українським соціал-націоналізмом), як і комунізм, належить до антиліберальних
колективістських ідеологій, які вимагають повного підпорядкування особи
спільноті (національній чи класовій) і спрямовані на творення нових, досконалих
людей і нового, досконалого суспільства. Утопічність таких проектів не раз
доведена історією, тим не менше вони раз-у-раз відроджуються в нових формах, а
надто в тих суспільствах, які намагаються виборсатися з глибокої соціальної та
духовної кризи.
Чи є шанси в інтегрального націоналізму в
Україні? Його супротивники рішуче це заперечують. Приміром, Василь Расевич
переконаний, що «вся Україна ніколи не сприйме ідей інтегрального націоналізму
і не вважатиме своєю ту історію, де є "Нахтігаль" і СС
"Галичина"».
Хочеться відповісти авторові: ніколи не кажи
«ніколи». Нещодавно я мимоволі підслухав у київському тролейбусі розмову двох
російськомовних пенсіонерів. Її суть зводилася до того, що влада – негідники,
опозиція – недолуга, зате хлопці зі «Свободи» – «умнейшие ребята», дарма, що
вся Україна поки що не готова їх підтримати, а шкода! Такі настрої (а подібні
розмови мені доводилися чути не раз) свідчать, що у «Свободи», а з нею і в
інтегрального націоналізму є потенціал зростання підтримки, причому в таких
секторах електорату, на які раніше годі було розраховувати. І цих
новонавернених націоналістів навряд чи зупинить будь-яка історична риторика,
головне – показати «кузькінку мать» остогидлій владі.
Проблема, однак, у тому, що, як свідчить
історія, здобувши владу, інтегральні націоналісти врешті-решт показують
«кузькіну мать» не так корумпованій еліті та різноманітним «ворогам нації», як
власному народові, виразниками інтересів та ідеалів якого вони себе вважають.
Я далекий від того, щоб кликати всіх на
негайну боротьбу з інтегральним націоналізмом. Сьогодні це – не головна
небезпека, навіть більше: інтегральні націоналісти можуть бути тимчасовими
союзниками демократів у боротьбі з криміналізованою олігархією, однаково
ворожою і свободі, й демократії, і національним інтересам. Однак при цьому не
варто втрачати пильності, щоб, звільнившись від тиранії олігархів, одного
прекрасного дня не прокинутися під тиранією якоїсь соціал-націоналістичної
«Надлюдини».
Джерело:
ZAXID.NET
Автор: Олексадр Зайцев
Немає коментарів:
Дописати коментар