- Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Стаття 60. Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” -

субота, 20 квітня 2013 р.

«Мовчання ягнят» чи покірність обслуги?



З одного боку, брутальне ставлення влади до журналістів, з іншого відсутність критики дій влади у ЗМІ – такі медіареалії Донеччини.

Коли медіа перестають об’єктивно інформувати громадян та публічно контролювати владу й чиновників, демократія перетворюється на імітацію, форму цілковитого політичного панування правлячої еліти, інформаційно-фінансовий тоталітаризм.

В сучасному суспільстві ЗМІ в ролі четвертої влади при кричущій підпорядкованості їхньої діяльності приватним інтересам (владних чи бізнесових груп) та при відповідному заангажованому й низькоякісному конвенті зовсім непереконливі. Причому підпорядкованість і неякісний контент, зазвичай, тісно взаємопов’язані.

В останні роки претензій до українських медіа явно побільшало, звучать вони з різних сторін і нерідко бувають протилежного змісту. Політична опозиція та громадські діячі кажуть про зростання контролю над вітчизняними ЗМІ з боку влади й олігархів та перетворення більшості з них, особливо в регіонах, на слухняні рупори чиновників і власників. Натомість урядові інститути та їхні представники звинувачують ЗМІ у критиканстві, чорнусі та низькому професіоналізмі. Таким чином, при пильнішому погляді, з обох боків ідеться про журналістські стандарти та явище замовності – джинсування в ЗМІ.

Проблема мала би стати особливо суспільночутливою та обговорюваною. Але обговорюється вона радше в центральних виданнях, аніж у місцевому середовищі. Красномовне мовчання в більшості донецьких ЗМІ щодо публічних принизливих епітетів на адресу журналістів від донецьких чиновників (сайт «Новости Донбасса» розмістив матеріал на цю тему), починаючи з губернатора, не переросло в голосний спротив навіть після сміливої публікації в «Дзеркалі тижня» (йдеться про те, що губернатор Донецької області Андрій Шишацький брутально обізвав журналістів).

Що це: стійке «мовчання ягнят» чи покірність прислуги?

Але відкиньмо припущення і спробуймо спертися на більш суворий аналіз показників моніторингу донецьких видань. Такий підхід корисний ще й тим, що дозволяє зняти обвинувачення в суб’єктивності. Справді, загальні оцінкові судження про стан нашої журналістики і ЗМІ в цілому рідко підкріплені ґрунтовним емпіричним матеріалом, доказовою базою. Без цього говорити про переконливість претензій чи закидів не доводиться. Інша справа, коли систематично опрацьовуються та аналізуються щомісяця до 150 публікацій у різних виданнях. Тоді ці дані відкинути непросто.

Такі аргументи група незалежних експертів (одним із яких є автор) отримала в результаті проведеного впродовж 2012 року моніторингу донецьких ЗМІ на предмет дотримання журналістських стандартів та розміщення матеріалів із ознаками замовності в шести найбільш тиражних друкованих виданнях (газети «Жизнь», «Донбасс. Неделя», «Донецкие новости», «Вечерний Донецк», «Вечерняя Макеевка») та двох популярних електронних виданнях – «Новости Донбасса» та «УРА-Інформ». Незалежний моніторинг проводиться Українським освітнім центром реформ у Львівській, Донецькій, Харківській, Вінницькій, Сумській областях та Криму за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк».

Найперше впадає в око, що дотримання балансу думок при висвітленні найважливіших подій у суспільстві, – найбільш провальна позиція донецьких медіа (менше 30% проаналізованих публікацій є збалансованими). Подається здебільшого одна точка зору, протягується єдина позиція, аргументи інших сторін не наводяться або й відверто ігноруються. За міжнародними критеріями, такий підхід трактується як один зі способів маніпулювання громадською думкою, що ми і спостерігаємо на шпальтах видань протягом року. Експерти виділили ще дві слабкі сторони в матеріалах, які оцінювалися. Це порушення стандартів повноти представлених фактів при розкритті теми та відокремлення фактів від коментарів. Лише в 45% (повнота) – 65% (відокремлення) оцінених публікацій ці стандарти було дотримано. Краще журналісти дотримуються стандартів оперативності в подачі інформації (70%), достовірності (або посилання на джерела) (85%) і точності в наведенні конкретних даних (78%). Сумарно, до 80% інформації відповідають цим стандартам.

Отже, загальна картина дотримання стандартів якісної журналістики досить суперечлива й неоднорідна. Частина оцінених матеріалів базовим стандартам усе-таки відповідають. Утім, є велика кількість публікацій, із яких громадянин отримує не повноцінний інформаційний продукт, а неякісний напівфабрикат. Часте порушення професійних стандартів може свідчити як про те, що журналістам не вистачає фахових знань, вони не знайомі з Кодексом журналістської етики, так і про свідоме ігнорування якості, самоцензуру або тиск із боку власників.

Інша гостра проблема, яка сприяє спотворенню в читачів уявлення про події, що відбуваються в суспільстві, – матеріали з ознаками політичної та комерційної замовності. Кожен п’ятий матеріал (близько 20%) із оцінених публікацій у донецьких ЗМІ мав ознаки замовного. Найбільше публікацій з ознаками політичної замовності спостерігалося перед минулорічними парламентськими виборами (25% у вересні, 16% – у березні; онлайн – відповідно 16% і 20%), особливо в друкованих виданнях. Шпальти газет засмічувало немало комерційних замовлень і прихованої реклами.

На прикладі одного з видань – «Вечірньої Макіївки», лідера антирейтингу, продемонструємо сказане вище. У червні жовтні 2012 р. частка матеріалів із ознаками політичної замовності коливалася від 13% до 35% у різних номерах при мінімумі комерційно замовних; а з листопада по січень нинішнього року, навпаки, частка комерційної джинси підскочила до 2235% оцінених матеріалів, натомість замовних статей політичного характеру різко меншає. Цифри промовисті, в інших виданнях картина схожа, хоча й не така зухвала. При цьому підкреслимо, що фактично агітаційно-рекламний характер таких публікацій видання приховують. Тобто, медіа відверто не поважають читачів, дезінформують їх, нав’язують певну точку зору на події, не даючи альтернативної. Які б не були причини цього явища – бажання заробити чи тиск із боку власників або влади – воно свідчить про відсутність незалежності ЗМІ та загрозу свободі слова.

Експерти відзначили й інший недолік більшості донецьких ЗМІ – відсутність критики дій влади, славослів’я на її адресу, поверховість інформаційних потоків, збіднена інтелектуальність, замовчування та уникнення гострих або незручних тем. Зрозуміло, що підігравання владі не завжди є наслідком незнання журналістських стандартів. Це більше схоже на свідоме дотримання інформаційної політики, визначеної тими, кого бояться або кому догоджають журналісти.

Місія журналістики – інформування – в українських регіональних ЗМІ (й не тільки донецьких) із категорії діяльності «для спільного блага» перетворилася на товар. Товарно-споживчий підхід перетворив українську журналістику на бізнес, але він дуже віддалено нагадує цивілізований медіабізнес. Як і всякий бізнес в Україні, журналістика практично стала жертвою владного контролю і залежності. Що ми і бачимо в донецькому регіоні, як зі змісту матеріалів медіа, так і з брутального ставлення влади до журналістів.

Такий стан речей загрозливий, адже невиконання засобами масової інформації своїх функцій у демократичній політичній системі докорінно спотворює її цілі та цінності, порушує ефективність і підриває життєздатність. Коли медіа перестають об’єктивно інформувати громадян та публічно контролювати владу й чиновників, демократія перетворюється на політичне панування правлячої еліти, на інформаційно-фінансовий тоталітаризм.

Отже, як не дивно, в своїх претензіях до наших ЗМІ обидві сторони – і влада, і громадськість – мають рацію. Тільки в різних сенсах. Місцеві медіа, як довів моніторинг, справді наповнені матеріалами непрофесійними й неякісними. І в цьому посадовці частково праві. На думку експертів, за неякісним контентом стоїть несвобода та підпорядкованість редакторів і власників видань, готовність працювати в режимі «чево изволите?» однієї частини журналістської спільноти і брак громадянської сміливості в іншої.

Звісно, є й професійна, й соціально відповідальна журналістика. Завдяки їй ще якось підтримується реноме професії. З переліку донецьких медіа, які потрапили до моніторингу, – сайт «Ура-Информ» (середній бал дотримання професійних стандартів 4,22 із 6 балів), газети «Панорама»(4,07 бала) та «Донбасс неделя» (4,01 бала) мають відносно якісний контент. До цього переліку можна віднести сайт «Новости Донбасса», який розмістив найменшу кількість замовних матеріалів (8,5% – середній показник за 13 місяців. Для порівняння, «Вечерняя Макеевка» запропонувала читачам 21,5% заангажованих матеріалів). Проте саме така журналістика виявляється під найбільшим тиском, саме її чиновники мріють «задушити в обіймах» та витиснути з інформаційного простору регіону.

Виходячи з вищесказаного, можна стверджувати, що сьогодні інстинкт самовиживання в несприятливих умовах переважає над механізмом самозбереження інституту ЗМІ як впливової сфери суспільного життя. Нерозуміння регіональною журналістською спільнотою значущості другого для майбутнього не тільки професійної журналістики, а й для розвитку демократичної держави в цілому; низька корпоративна солідарність; невміння чи небажання відстоювати і свободу слова, і своє право на журналістську позицію робить ситуацію в регіональній медіасфері дедалі більш безперспективною для професії.

Адже поки влада вимушена рахуватися зі ЗМІ, доти і журналіст більш вільний, авторитетний і захищений. При падінні професіоналізму та впливовості ЗМІ вибір зводиться до непочесної, хоч і безпечної ролі мовчазних ягнят або обслуги. Іншого шляху як регенерація базових механізмів самовиживання через об’єднання і спільне відстоювання інтересів професії у журналістської спільноти, на мій погляд, немає. Природними союзниками в цьому вони матимуть активну частину нашого громадянського суспільства.

Володимир Кіпень, експерт Українського освітнього центру реформ, кандидат соціологічних наук, Донецький інститут соціальних досліджень і політичного аналізу

Володимир Кіпень, Донецьк


Немає коментарів:

Дописати коментар