- Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Стаття 60. Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” -

понеділок, 30 грудня 2013 р.

Український Націоналізм та Українська Національна Ідея

Постулат національного українського співжиття: "Толерантно ставитися до інших народів, але чекати від них такого самого"
Українська національна ідея: "Українець - це той, хто любить Україну, її народ, її культуру. Але не просто любить, а й робить свій внесок для процвітання, блага України"


Ідея українського націоналізму зроджена самим буттям Української Нації, історичним та духовним процесом її становлення та утвердження.
Ідеологія українського націоналізму розвинулася й постала як цілісна система понять та вартостей, які дають чітке й правильне розуміння основних питань існування світу, нації, людини, співжиття між народами та людьми.
Український націоналізм не є якоюсь надуманою, штучною теорією, принесеною “з чужого поля”. Навпаки, йому притаманна глибока органічність, традиційність щодо основ буття Української Нації, її культури, самої психології народу. Визначальною ознакою українського націоналізму є його націозахисна всеохопна дія й функція. Тобто націоналізм завжди протиставлявся та поборював ті суспільно-політичні теорії й рухи, які в своїх засадах були розкладовими, деструктивними чи дезорієнтуючими щодо нормального й вільного життя Української Нації, а це: московський імперіалізм, комунізм, соціалізм, анархізм, космополітичний лібералізм.
Світоглядно український націоналізм виходить з засад глибокого християнізму, чим заперечує ідеї безбожницької в своїй суті матеріалістичної цивілізації. Йому властивий всебічний ідеалізм, тобто плекання всього Духового, ідеального в людині й суспільстві, утвердження їх в тому, що Дух панує над матерією, що лише в устремлінні до Високого, Шляхетного, Ідеального людина зможе знайти повне задоволення потреб своєї душі. Націоналізм є запереченням всім формам матеріалізму, який часто маскується та завуальовується в барвні шати, як от: прагматизму, з його культом набутку; раціоналізму, з його перейнятістю “прогресом” й науковістю, що вихолощують духовність, “поезію буття” в людському існуванні; в ХІХ-ХХ ст. – різноманітним теоріям соціалізму, космополітичного лібералізму, що завершують собою шлях до царства Мамони, до царства матеріальних благ та вартостей, які тепер розуміються як заповітний ідеал.
Всім теоріям “модернізації”, “перебудови” й бездумного експериментаторства в суспільній та культурній сферах націоналізм протиставляє традиціоналізм, що зроджений віковою мудрістю та глибинністю почувань людини, яка вміє переживати минуле й видобувати з нього натхнення та наснагу для розуміння й творення майбутнього. З “Духу нашої давнини” виходить візія нашого Майбутнього. Бо ніщо в світі не було надійно збудоване на крихкому фундаменті щойно тепер придуманого. Все повинно мати міцні підвалини Традиції Минулого.
“На грані двох світів” стоїть Україна. В основі її національної ідеї, її культури лежать ідеї й духовність європейської цивілізації. Ці наші національні ознаки – європейськість, окциденталізм – творять той незнищенний фундамент, на якому стояла й стоїть, на якому утверджувалася й утверджуватиметься національна суть, національна відмінність Українця. Саме ці підстави нашої національної політики й культури роблять з України вирішальний, геополітичний чинник у протистоянні всієї вільної європейської цивілізації відвічному московсько-ординському імперіалізмові, що напирає зі Сходу.
У протилежність ідеалам буржуазно-раціоналістичної суспільної ідеології, що виховує “маленьку людину”, людину-порошинку у вихорі індустріального прогресу, яка тільки “споживає” й ніколи не мислить себе Богоподібним створінням з безмежним поривом у життєвому чині та творчості до Вічного, націоналізм плекає ідеал Людини-Лицаря, Людини-Героя. Націоналізм прагне повернути українцям те героїчне світовідчуття, яке було притаманне їм у величні та войовничо-суворі часи Княжої Руси-України, Хмельниччини, Визвольних Змагань 1917-1920 рр. та зриву ОУН-УПА 30-50-х років. Повернути їм завзятість та відвагу воїнів Святослава й Володимира Великого, непохитну безстрашність Сагайдачного та Богуна, невгамовне завзяття й політичний військовий хист полк. Коновальця та генерала Чупринки-Шухевича. Не пристосування й компроміси, дріб’язковість й культ шлунку, а Розмах, Сила, Наполегливість та Воля. Не корисливість й “моя хата скраю”, а Мудрість, Мужність, Шляхетність, якими двигтить наша минувшина. Тільки плекання в суспільстві масового Героїзму, Високих Устремлінь, націляння його на Велику Мету, з глибоким усвідомленням свого Призначення в світі може збудити новий дух в Нації, зродити нову Епоху в її історії. У добу, коли проголошувалися й проголошуються різні космополітичні та розкладові теорії про “занепад”, “класову” розірваність й “технологічно-індустріяльну” розчиненість Нації, український націоналізм завжди стояв і стоятиме на принципі незнищенності й безсмертности Ідеї Нації. Ця тверда переконаність виходить з розуміння, що Ідея ця є Богоданною.
Нація – це найвища, органічна форма буття людської спільноти. Єдність живих, мертвих і ненароджених поколінь, пов’язаних спільністю походження, мови, історії, культури, території, традиції та спільними змаганнями здобути незалежність, спільною Волею утвердити свою самобутність поміж народами – ось що творить цю вічну категорію. Ця кровна й психологічна спорідненість несе в собі колосальну інтенцію оновлення, духовно-культурної творчості. І тільки в Нації знаходить своє повне й всебічне самовираження одиниця, людська індивідуальність. Поза межами Нації, національного така індивідуальність втрачає коріння органічної духовності.
Гарантом повноцінного, вільного й всебічного розвитку Нації є національна держава. Українська Соборна Суверенна Держава – це мета кожного націоналіста. Утвердження, піднесення й розбудова її – це його теперішнє постійне завдання.
У своїй боротьбі за Українську Державу націоналістичний рух завжди, і виключно, опирався на власні сили. Це визначальний принцип націоналізму. На відміну від інших суспільно-політичних рухів, які в своїх міжнародних доктринах покладають великі надії на, відповідно, “економічно-фінансову” кон’юнктурну допомогу та “класову солідарність”, націоналізм поборював й поборює таку політичну дезорієнтацію народу як фальшиву та шкідливу. Український націоналізм стверджував й стверджує, що тільки орієнтація на власні сили, тільки повністю самостійницька зовнішня політика може допровадити Україну до Свободи й до належного визначення у світовому співтоваристві.
 Український націоналістичний рух завжди був та залишається рухом революційним. У найтяжчі періоди національного поневолення України він будив й поривав українство на визвольну революційну боротьбу проти гнобителів. Націоналістичні ідеї були тим вічно буремним стимулом, що не давав занидіти народним устремлінням до волі. Революційний – це означає такий, що ставить за мету повне, а не часткове визволення й утвердження українського народу в усіх національних правах на своїй землі і у своїй державі. Революційний – це означає, що він ніколи не зупинявся перед переважаючою силою ворога-загарбника, а боровся з ним до кінця, не обмежуючись засобами цієї боротьби, аж до всенародного збройного повстання. Революційний – це означає такий, що прагне глобального й повного знищення всіх форм ворожого суспільно-політичного та духовного уярмлення Нації й утвердження в Українській Національній Державі всіх ідеалів та вартостей українства в політичній й культурній сферах.
Своїми визначальними рисами та ідеями, – плеканням героїзму в народі, романтики боротьби, релігійним пафосом, революційною тактикою, спрямованою на всебічне визволення людини й спільноти, – націоналізм є колосальною й всеобіймаючою силою, яка активізує ціле українське суспільство. Він вносить в соціальне та духовне життя Нації особливу життєдайну енергію, той загальний життєвий оптимізм, активність й розмах, без яких неможливим є розбудувати справді велику та справді міцну державу. Без цих суспільно-духовних чинників неможливим є нове оздоровлення й піднесення Нації. Без них неможливими є удосконалення та сила нової української людини.
Завжди ворожі, московські імперські та космополітичні сили намагаються сфальсифікувати саме поняття націоналізму, підступно приписуючи йому в своїй пропаганді ознаки шовінізму, тобто ненависть до інших народів, та імперіалізму, тобто агресивність стосовно інших народів. Націоналізм – це філософія буття Нації, її життя, розбудови, росту, тоді як шовінізм – це філософія поневолення й гноблення інших націй. В основі націоналізму – національна ідея, в основі шовінізму – великодержавно-імперький інтерес. Націоналізм починається з любові до свого, шовінізм – з ненависті до чужого. Мета націоналізму – свобода своєї нації, мета шовінізму – поневолення іншої. Націоналізм трактує інтернаціоналізм як міжнаціональні взаємини на засадах рівності націй, шовінізм перетворює інтернаціоналізм у засіб денаціоналізації народів та підпорядкування їх імперській чи великодержавницькій ідеї. Для націоналіста національні ознаки інших, їх святині, символи, традиції, тощо – об’єкт поваги та пошанування; для шовініста – це те, що потрібно негайно знищити, викорінити й замінити своїм. Націоналізм породжує подвижників та героїв; шовінізм – убивць, грабіжників, яничарів, холуїв. Націоналіст завжди бореться, щоб відстояти своє; шовініст – щоб загарбати чуже. Націоналізм зацікавлений у зростанні добробуту своїх громадян – це зміцнює національну державу; шовінізм зацікавлений у протилежному, бо ситих важче нацькувати на інші народи, а без цього послабиться диктат держави, розпадеться імперія. Природа й ґенеза цих понять – націоналізму й шовінізму – взаємопротилежні: вони витікають з зовсім відмінних засад та ідей, отже, й перетинатися ніколи не можуть.
Ідея українського націоналізму в завершенні була сформульована Тарасом Шевченком. Ідеал героїчного козацького чину, пристрасна оборона всього рідного, плекання державницької традиції, гартування національного характеру в почуттях затятості і витривалості, глибинний пафос національної самобутності, піднесення та ідеалізація всього величного в нашій історії, могутній християнізм – ось ті вартості й заповіти, які він нам дав та на яких повинна виховуватися нова українська людина. Літературна спадщина Т.Шевченка виступає як неодмінне джерело й критерії українського націоналізму, пристосовані до конкретних умов та актуальних завдань національно-визвольних змагань українського народу.
 На політичному відтинку найвизначнішим утверджувачем державної самостійності став Микола Міхновський – автор “Самостійної України”, фундатор першої націоналістичної політичної організації з широкою програмою діяння – Революційної Української Партії (РУП). Саме йому належить заслуга чітко поставленої мети в змаганнях українства: самостійність, винесення українського руху з колії етнографічно-провінційних домагань на чіткі й протиставні шляхи національного визволення, з застосуванням усіх методів політичної боротьби, включаючи збройні. Саме він сформулював усі політичні ідеали й вимоги українства як Нації, не етнографічної групи.
Дмитро Донцов є творцем третьої основної ланки націоналістичної ідеї – її філософії. На глобальному рівні осмислення ним були увиразнені такі визначальні й непорушні принципи як глибинний традиціоналізм та окциденталізм нашої визвольної політики, її державницька традиція, культ героїки та всенаціонального активізму, містики та ірраціоналізму, культ романтики й боротьби. Твори його дихають почуттям великої сили, розмаху, віри.
Д. Донцову належить цілісна концепція трактування й розуміння історії людства, її двигунів та першопричин. Одним з найважливіших висновків у ній є той, який пояснює успіхи, завоювання, піднесення якоїсь з націй в історії наявністю в ній згуртованої, вольової, героїчної, шляхетної касти “луччих людей”. Ця ідея провідної верстви, духовної аристократії, верстви людей-лицарів, людей-творців історії та культури, лягла в основу націоналістичної концепції, за якою творилася в 20-30-ті роки Організація Українських Націоналістів. Люди – члени ОУН – це витязі Ідеї й Чину, безмежно віддані справі Нації, які в постійній та довічній боротьбі за національні ідеали бачать своє найвище щастя й мету. Вони не вагаються у виборі між життям та смертю, між ідеальним й матеріальною спокусою, між високим та приземленим. Чітко ділять світ на Добро та Зло. Моральна чистота й шляхетні устремління характеризують їх.
Організація Українських Націоналістів постала 1929 року на основі злиття кількох націоналістичних організацій та груп в Україні й на еміграції. Ця потужна й монолітна революційна сила українського народу була створена завдяки організаторському й провідницькому талантові полковника Євгена Коновальця. Своєю орденською суттю, чіткою націозахисною дією, безмежним поривом до визволення, ОУН стала надійним та вирішальним важелем у боротьбі за створення Української Соборної Самостійної Держави. Героїчний зрив ОУН-УПА 30-50-х років – цьому свідчення.
На теоретичному рівні великий вклад у розбудову ідеології українського націоналізму внесли Юліан Охримович, Степан Ленкавський та Юліан Вассиян, Микола Сціборський та Осип Дяків-Горновий, Зенон Коссак, Дмитро Мирон-Орлик та Петро Федун-Полтава. Їх спадщина – це той морально-ідейний заповіт, на якому повинно виховуватися нове покоління націоналістів.
Колосальним явищем в історії української духовності й культури стали художні твори та ідеї письменників, які були або безпосередніми учасниками націоналістичного руху, членами ОУН, або творили під визначальним впливом ідей українського націоналізму – Євгена Маланюка та Юрія Липи, Олега Ольжича та Олени Теліги, Леоніда Мосендза й Оксани Лятуринської, Уласа Самчука, Богдана Кравціва й Володимира Яніва, Михайла Дяченка-Боєслава, Ярослава Мотала та інших.
Все це доводить, що націоналізм увійшов у дух та кров українського народу, що без його ідей та життєво-політичних постулатів неможливим є вільний й могутній розвиток Української Нації, вільний й могутній розвиток Української Людини. 
Лука Іваницький: за матеріалами творчості Олега Багана.


Немає коментарів:

Дописати коментар