Леся Українка якось завважила:
українським поетам треба заборонити писати про любов до України, можливо, тоді
вони навчаться писати гарні вірші. Це міркування було висловлене доволі давно,
але, як здається, й досі є актуальним.
Утім, я пропоную розширити тезу
Лесі Українки й сформулювати її так: українцям узагалі треба заборонити
висловлюватися про любов до України, можливо, тоді вони навчаться говорити щось
варте уваги. Виняток із цієї максими я зробив би лише для школярів і дитячих поетів.
Однак, наголошу: це – виняток. І не всяку школярщину варто волочити в життя.
Звідки у тебе такий максималізм,
Валентине Бушанський? – спитають читачі. – Хіба є щось погане в любові до
Батьківщини? Звісно, ні, – відкажу я. – У любові до Батьківщини немає нічого
поганого; це – гідне почуття. Але, – уточню, – просторікування про любов до
Батьківщини та рідного порогу, базікання на тему віри в Бога – викликають лише
огиду.
Чому? Бо про сокровенне й інтимне
не можна говорити посеред майдану. Сокровенне на те і є сокровенним (тобто,
со-кров-енним – закритим), щоб про нього мовчати. Бо публічні освічення, мов
публічні дівки, – коштують дешево.
Демонстративний патріотизм і
демонстративна набожність, показна гуманність і моральність – це моветон. Про
любов до України так само соромно кричати на кожному розі, як і про зневагу до
України. І в цім відношенні й "патріоти" зі "Свободи", й
анти-патріоти з Партії регіонів – одного поля ягоди.
Брутальна аналогія
Про те, що являє собою Партія
регіонів (про її антропологічний вимір) – сказано достатньо. Й ілюзій щодо
цього, напевно, вже ні в кого не залишилося. Тож, говорити про це – жодного
сенсу.
Поговорімо про
"свободівців". Поговорімо про естетику цієї політичної сили. Тобто
про те, в яких óбразах ці люди сприймають світ і себе зокрема.
Звернімося до першоджерела –
сайту ВО "Свобода". Я наведу лише дві цитати. Повірте, все наповнення
сайту стилістично витримане.
Тож, що ми читаємо про лідерів
цієї організації:
"Олег Тягнибок
народився у Львові в сім’ї медиків. Найбільшими цінностями родини споконвіку
були патріотизм і вміння відстоювати переконання. (…) З дитинства Олег
запам’ятав обшуки кагебістів у своїй квартирі (хто кого обшукував –
незрозуміло, бо речення неузгоджене. – Прим. – В. Б.). Через роки Олег скаже, що
підсвідомо свій вибір зробив ще тоді – коли під час обшуків зникли безцінні
родинні реліквії – старі фотографії, листи".
Я ридаю! (Старі фотки – та це ж
апофеоз родинних цінностей!)
Ірина Фаріон
"народилася у Львові. Українка. Батьки виховували доньку прикладом свого
життя – чесно, правдиво, оптимістично. І завжди з Богом".
Як чуло!
А тепер найсмачніше.
Цитую за російським виданням – розділ перший "В отчем доме": "В
этом городишке, озаренном лучами мученичества.., жили мои родители. (…) Отец
был добросовестным государственным чиновником, мать занималась домашним
хозяйством, равномерно деля свою любовь между всеми нами – ее детьми". Це
цитата з усім відомої книги, яку, однак, окрім політологів, мало хто читав – із
"Моя боротьба" Адольфа Гітлера.
І коли читаєш про "Отчий
дом" малого Адольфа, то так само пробиває на сльозу, як і у випадку, коли
дізнаєшся про "старі фотографії" Олежика та про виховання "з
Богом", яке випало Іринці.
Я по-звірячому хриплю… Чому
сльози набігли на мої неголені щоки!? Може, тому, що блювати хочеться?..
Вульгарні політичні
маски
Процитовані сентиментальні соплі
позначаються в гуманітаристиці поняттям "кітч". Що є кітч? – це
несмак. Кітч завжди сентиментальний і моралізаторський, це – вдавана
праведність і доброчесність, наприклад, патріотичність (тощо). Одне слово –
цілковита вульгарність.
Як ілюстрацію кітчевості (окрім
згаданих опусів) можна згадати монумент "Молода Україна" (чи як він
там називається) на Майдані Незалежності – отой позолочений кошмар. Або ж –
меморіал пам’яті жертвам Голодоморів, біля Києво-Печерської Лаври. Можна
згадати й не такі "пафосні" взірці – скажімо, мордатих янголят, які
вилітають з-під пензля Євгенії Гапчинської.
Та суть в іншому: кітч – це не
лише мистецький феномен, а й феномен світоглядний, а отже – й психологічний.
Аби не ходити колами, я напишу в
лоб: кітч – це маска; кітч – це ширма. Це маска, коли людина репрезентує себе в
кітчевім образі. І ширма – коли накидає ідилічний образ поверх виразок життя.
Картини Гапчинської – це ширма,
на яку приємно дивитися кожній інфантильній персоні, дивитись і мріяти,
плутаючи мрії з реальністю.
Однак, нарізі не мистецькі
курйози є предметом уваги. Наразі важливі не ширми, а – маски.
Що приховується за маскою?
Звісно, справжнє обличчя (або інша маска). Проте питання: що ж то має бути за
обличчя, аби для того, щоб з’явитися перед людьми, знадобилася маска?
Повернімося до Адольфа Гітлера.
Від істориків ми знаємо, що його батько був закінченим садистом, а матір –
мазохісткою. І ніякої любові вона "порівну" не ділила поміж дітьми.
(І ще велике питання, чи була взагалі любов у тій родині.)
Чому Гітлер відверто не пише про
те, що його батько був сволотою, а він – улюбленцем матері? Тому й не пише, що
досвід дитинства був настільки кошмарним, що піддавався лише витісненню. Це –
перша причина. І друга: тому що для усвідомлення травматичного досвіду та
перетворення його на текст (тобто, мистецький акт-одкровення) потрібен певний
інтелектуальний рівень. Лев Толстой міг написати "Сповідь", а Гітлер
– ні.
Я не стверджую, що в шафах Олега
Тягнибока й Ірини Фаріон конче заховані скелети. Звісно, ні. Я лише бачу, що ці
особи годні розповісти про себе лише в кітчевій формі. А це – характеризує їхню
свідомість.
"Ідилія"
та "лайно"
Мене, загалом, мало цікавить психологія
згаданих персон. Мене цікавить суспільно-політичний бік справи. І цей
суспільно-політичний бік у наступному: кітчеве самосприйняття з необхідністю
зумовлює певне сприйняття світу.
Це уявлення про світ влучно
розкрив Мілан Кундера. У книзі "Нестерпна легкість буття" він пише
(цитую за російським перекладом): "китч
есть абсолютное отрицание говна в дословном и переносном смысле слова; китч
исключает из своего поля зрения все, что в человеческом существовании по сути
своей неприемлемо".
Краще, напевно, не скажеш… Утім,
потрібне уточнення. Куди ж поділося лайно (в прямому й переносному сенсі)? Якщо
лайна немає в житті Адольфа, Олега й Ірини, то десь таки воно має бути?
Відповідь очевидна: в ролі
"вигрібної ями" виступають Інші. Хто ці Інші? Про це Адольф, Олег,
Ірина та їхні однопартійці пишуть прямо: кагебісти, комуністи, російськомовні,
українофоби та, звісно, євреї. От світ і поділився, чітко та зрозуміло: по один
бік Ми (чесні й порядні), а по другий – Інші (які вони – відомо).
Одразу після парламентських
виборів багато-хто сподівався, що от тепер "свободівці" набудуть
певного елітарного лоску. І їх спіткало жорстоке розчарування. Панове, суть
справи в тім, що маргінальність "свободівської" політичної риторики –
це не данина пропагандистському жанру. Ця маргінальність – нападки на
російськомовних, євреїв, гомосексуалістів (тощо) – це їхній органічний спосіб
мислення.
У головах цих людей немає
нейронних зв’язків, які уможливлюють здатність сумніватись у собі, критично
сприймати догми й традиційні уявлення. Ці люди в полоні власного чорно-білого
мислення. І сáме мислення за такою чорно-білою схемою дає їм відчуття
існування.
Два виправдання
"Свободи" і не тільки
Блогер Андрій Черніков написав:
"Партия жуликов и воров у нас уже есть. Теперь есть партия дураков".
Я сміявся, читаючи статтю Чернікова. А потім мені робилося дедалі сумніше й
сумніше.
З психологічного погляду,
"свободівців" не можна назвати дурнями. Це просто особи з певним
типом мислення. Одначе, питання: що зумовило суспільний запит на такий тип
політичного мислення?
Відповідь на це питання дав
Вальтер Беньямін – німецький літературний критик, представник певної ненависної
"свободівцям" національності. Той писав: кітч – це не деградація
естетичного сприйняття; кітч – це закономірний етап у розвитку естетичного
сприйняття, адекватний масовій культурі.
Політичні наслідки такої
естетичної закономірності Беньямін відчув на власній шкурі, коли до влади
прийшли нацисти.
Сумно, але, згідно з Беньяміном,
"свободівська" політична риторика, комуністичний нафталін,
шароварництво Віктора Ющенка, "берёзовый рай" "русского
мира" – це надовго. Мов виловлені рибини, ми приречені борсатися в сітці
примітивізованих політичних образів.
Вдамся ще до однієї цитати. Мілан
Кундера: "политические движения строятся не на рациональных подходах, а на
представлениях, образах, словах, архетипах, которые все вместе создают тот или
иной политический китч".
Міркування Беньяміна та Кундери –
це два виправдання "Свободи" й інших суб’єктів партійної системи.
Кому це вигідно?
Володимир Ленін захлинався від
сарказму: яка може бути демократія в буржуазному суспільстві, коли всі впливові
газети належать капіталу? Судження Леніна можна повторити і нині, замінивши
лише слово "газети" на слово "телеканали".
Тож, напрошується закономірне
питання: хто випустив джина з телевізійної пляшки?
Двадцять років
"свободівці" проходили вишкіл на полонинах. Вони б і досі там
"вишколювалися", якби впливова рука не вийняла "корок", і
Олег Тягнибок не опинився в студіях політичних ток-шоу.
Кому це вигідно? Наразі – лише
Партії регіонів. А в перспективі – "русскому миру", який, окрім
"пряника" (Пушкіна та "дешевого газу"), може скористатися
тепер і "кнутом" – Тягнибоком-Фаріон-Мірошниченком.
Чи розуміють Тягнибок і Фаріон
відведену їм роль пугала, призначеного лякати український схід? Якщо розуміють,
то тим ганебнішою є їхні роль.
Валентин Бушанський, кандидат
політичних наук, для УП
Хто такий Тягнибок, Фаріон- я знаю.
ВідповістиВидалитиА хто такий Валентин Бушанський?