Ноам Хомський склав список «10 способів маніпулювання»
за допомогою засобів масової інформації.
1. Відволікання
уваги
Основним елементом управління суспільством є
відволікання уваги людей від важливих проблем і рішень, прийнятих політичними
та економічними правлячими колами, за допомогою постійного насичення
інформаційного простору малозначними повідомленнями. Прийом відволікання уваги
вельми істотний для того, щоб не дати громадянам можливості отримувати важливі
знання в галузі науки, економіки, психології, нейробіології і кібернетики.
«Постійно відволікати увагу громадян від
справжніх соціальних проблем, перемикаючи його на теми, що не мають реального
значення. Домагатися того, щоб громадяни постійно були чимось зайняті і у них
не залишалося часу на роздуми, з поля - у загін, як і всі інші тварини (цитата
з книги «Тиха зброя для спокійних воєн»).
2. Створювати
проблеми, а потім пропонувати способи їх вирішення
Даний метод також називається «проблема-реакція-рішення».
Створюється проблема, якась «ситуація», розрахована на те, щоб викликати певну
реакцію серед населення з тим, щоб воно саме вимагало прийняття заходів, які
необхідні правлячим колам. Наприклад, допустити розкручування спіралі
насильства в містах або організувати криваві теракти для того, щоб громадяни
зажадали прийняття законів про посилення заходів безпеки та проведення
політики, що утискає громадянські свободи.
Або: викликати економічну кризу, щоб змусити
прийняти як необхідне зло порушення соціальних прав і згортання роботи міських
служб.
3. Спосіб
поступового застосування
Щоб домогтися прийняття будь-якого непопулярного
заходу, досить впроваджувати його поступово, день за днем, рік за роком. Саме
таким чином були нав'язані принципово нові соціально-економічні умови
(неолібералізм) в 80-х і 90-х роках минулого століття.
Зведення до мінімуму функцій держави,
приватизація, невпевненість, нестабільність, масове безробіття, заробітна
плата, яка вже не забезпечує гідне життя. Якби все це відбулося одночасно, то
напевно призвело б до революції.
4. Відстрочка
виконання
Інший спосіб продавити непопулярне рішення полягає в
тому, щоб представити його в якості «хворобливого і необхідного» і домогтися в
даний момент згоди громадян на його здійснення в майбутньому. Набагато простіше
погодитися на будь-які жертви в майбутньому, ніж у сьогоденні.
По-перше, тому що це не відбудеться негайно. По-друге,
тому, що народ у масі своїй завжди схильний плекати наївні надії на те, що
«завтра все зміниться на краще» і що тих жертв, яких від нього вимагають,
вдасться уникнути. Це надає громадянам більше часу для того, щоб звикнути з
думкою про зміни і смиренно прийняти їх, коли настане час.
5. Звертатися
до народу як до малих дітей
У більшості пропагандистських виступів, розрахованих
на широку публіку, використовуються такі доводи, персонажі, слова і інтонація,
начебто мова йде про дітей шкільного віку із затримкою в розвитку або розумово
неповноцінних індивідуумів.
Чим посилено хтось намагається ввести в оману
слухача, тим більшою мірою він намагається використовувати інфантильні мовні
звороти. Чому? «Якщо хтось звертається до людини так, як ніби йому 12 або менше
років, то в силу сугестивності, у відповідь або реакції цієї людини, з певним
ступенем ймовірності, також буде відсутній критична оцінка, що характерно для
дітей у віці 12 або менше років.
6. Робити
наголос на емоції в набагато більшому ступені, ніж на роздуми
Вплив на емоції представляє з себе класичний прийом,
спрямований на те, щоб заблокувати здатність людей до раціонального аналізу, а
в результаті і взагалі до здатності критичного осмислення того, що
відбувається. З іншого боку, використання емоційного фактора дозволяє відкрити
двері в підсвідоме для того, щоб впроваджувати туди думки, бажання, страхи,
побоювання, примусу або стійкі моделі поведінки ...
7. Тримати
людей в невігластві, культивуючи посередність
Домагатися того, щоб люди стали нездатні розуміти
прийоми і методи, використовувані для того, щоб ними керувати і підкоряти своїй
волі. «Якість освіти, що надається нижчим суспільним класам, повинна бути як
можна більш скупою і посередньою з тим, щоб невігластво, що відділяє нижчі
суспільні класи від вищих, залишалося на рівні, який не зможуть подолати нижчі
класи.
8. Спонукати
громадян захоплюватися посередністю
Впроваджувати в населення думку про те, що модно бути
тупим, вульгарним і невихованим ...
9. Підсилювати
відчуття власної провини
Змусити людину увірувати в те, що тільки він винен у
власних нещастях, які відбуваються через брак його розумових можливостей,
здібностей або прикладених зусиль. В результаті, замість того, щоб повстати
проти економічної системи, людина починає займатися самознищенням, звинувачуючи
у всьому самого себе, що викликає пригнічений стан, що приводить, в числі
іншого, до бездіяльності. А без дії ні про яку революцію і мови бути не може!
10. Знати про
людей більше, ніж вони самі про себе знають
Протягом останніх 50 років успіхи в розвитку науки
привели до утворення все зростаючого розриву між знаннями простих людей та
відомостями, якими володіють і користуються панівні класи.
Завдяки біології, нейробіології та прикладної
психології, «система» отримала в своє розпорядження передові знання про людину,
як в області фізіології, так і психіки. Системі вдалося дізнатися про звичайну
людину більше, ніж він сам про себе знає. Це означає, що в більшості випадків
система має більшу владу і більшою мірою керує людьми, ніж вони самі.
Ноам Хомський - американський лінгвіст, філософ,
громадський діяч, автор книг і політичний аналітик. Заслужений професор
мовознавства в Массачусетському технологічному інституті і один з видатних
діячів науки XX століття. Його фундаментальні праці в галузі теорії
мовознавства і науки пізнання отримали заслужене визнання в науковому та
викладацькому співтоваристві.
Немає коментарів:
Дописати коментар