В Україні з
1 липня майже вдвічі зростуть тарифи на комунальні послуги. У соціальних
мережах таке підвищення вже називають тарифним геноцидом.
Навіть на Заході вважають, що рівень доходів
українців не відповідає новим тарифам, на цьому, зокрема, під час візиту в
Німеччину прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана наголосила Ангела
Меркель: мовляв, тепер в Україні тарифи є економічно обґрунтованими та
ринковими, але вони не відповідають рівню життя більшості українців.
Про
те, як мешканці України, зокрема Львівщини, справлятимуться з новими тарифами
та чи субсидія є порятунком від непідйомної «комуналки», дізнавався «Вголос».
Жити по-новому: тарифи в
Україні зростуть майже вдвічі
Національна
комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних
послуг, своєю постановою від 9 червня ухвалила рішення про збільшення тарифів
для населення з 1 липня майже вдвічі.
Зокрема,
в окремих регіонах нова вартість опалення сягатиме понад 1600 грн за 1 Гкал.
Після подорожчання в Україні за тепло найбільше платитимуть мешканці
Дніпропетровської області. Так, наприклад, Комунальне підприємство
Дніпропетровської міської ради «Теплотранс» буде постачати тепло за 1630,58
грн/Гкал, а Комунальне підприємство «Васильків тепломережа» – за 1499,3
грн/Гкал.
«Споживачам
КП «Васильків тепломережа» та КП «Теплотранс» Дніпропетровської міської ради
дорожче за всіх в Україні обійдеться гаряча вода – у 94,48 грн та 93,09 грн за
куб відповідно. Не пощастило й мешканцям міста Ніжин, які мають сплачувати
найвищий тариф в Україні за опалення без лічильника – 50,66 грн/м2. Так, за
опалення невеличкої квартири в Ніжині площею в 50 м2 мешканцям пропонують
сплатити місцевому монополісту ТОВ «НіжинТеплоМережі» 2533 грн на місяць», –
каже експерт ГО «Публічний аудит» Тарас Галайда
Українці,
які мешкають у приватному секторі, теж будуть змушені платити більше.
«Мешканцям
приватного сектору теж не позаздриш, адже з початком опалювального сезону
соціальної ціни у 3600 грн вони вже не побачать, замість неї завдяки рішенню
пана Гройсмана у платіжках буде тариф 6879 грн за тис. кубів», – зазначив
експерт.
У
Львові, як пояснюють у ЛМКП «Львівтеплоененерго», абоненти з будинковими та квартирними
приладами обліку теплової енергії платитимуть за 1
Гкал 1213,98 грн з
ПДВ, а абоненти без будинкових та квартирних теплових лічильників – 26,58
грн з
ПДВ за 1 м2. Під час
опалювального сезон вартість становитиме 26977,00 грн з ПДВ за 1 Гкал за
умовно-постійну частину двоставкового тарифу, яку мешканці сплачують впродовж
року.
У
зв’язку з цим зросте і вартість послуг з централізованого гарячого
водопостачання. Таким чином у разі під’єднання рушнико-сушильників до
системи гарячого водопостачання львів’янам доведеться сплатити 80,42
грн та 74,03 грн (нині
– 41,06 грн), якщо такого під’єднання немає.
Вищими
від середніх в Україні будуть суми у квитанціях і мешканців Львівської області,
які вказано в таблиці:
«Нові тарифи встановлено у зв’язку із
запровадженням Кабміном граничної роздрібної ціни на природний газ для
побутових споживачів у розмірі 6,879 гривні за 1 куб. метр (постанова №315 від
27.04.2016). Таке різке подорожчання опалення та гарячої води є наслідком
травневого рішення Кабміну Гройсмана про встановлення так званої «єдиної
ринкової» ціни на газ. Адже до цього виробники тепла та гарячої води отримували
газ за ціною 2994 грн, а після «реформи Гройсмана» вартість блакитного палива
для них збільшилася до 6810 грн», – розповів Тарас Галайда.
Ціна на газ з 2015 року зросла
на 590%, а прожитковий мінімум – на 27%
Між
динамікою росту тарифів та соціальних виплат останніми роками, на думку
експерта, виникла велика прогалина.
«Починаючи
з квітня 2015 року, тарифи на житлово-комунальні послуги, внаслідок їхнього
державного регулювання, збільшилися: газ – на 590%, опалення – на 260%, гарячу
воду – на 212%, електроенергію – на 175%, холодну воду – на 80%. Водночас за
той самий період пенсія та мінімальна заробітна плата зросли на 19%, а
прожитковий мінімум – на 27%», – зазначає Тарас Галайда.
Тому
підвищення тарифів є економічно недоцільним та навіть протизаконним.
«Щодо
законності реформи Яценюка – Гройсмана треба зазначити, що, відповідно до
пункту 4 статті 2 чинного ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», регулювання
цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відбувається з урахуванням
досягнутого рівня соціально-економічного розвитку. Напевно, урядовці вважають,
що ми вже досягли того рівня соціально-економічного розвитку, який дозволяє
встановлювати такі тарифи», – пояснив Тарас Галайда.
Підвищення
комунальних послуг професор кафедри державної політики та суспільного розвитку
Національної академії державного управління при Президентові України, директор
спеціальних проектів Науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев теж
вважає незаконним навіть з формального юридичного погляду.
«Нові
тарифи затвердив орган, який утворено і сформовано указами Президента, хоча
його функції, повноваження і механізм призначення членів має закріплювати
спеціальний закон. З формального погляду чи не всі постанови НКРЕКУ, що
стосуються підвищення тарифів, ухвалено з порушенням чинного законодавства», –
каже Геннадій Рябцев.
Як платити менше?
Не
вписуються в концепцію про єдину тарифну політику лише релігійні організації –
для них встановлено окрему ціну, тому українці, щоб платити менше, хіба що
можуть реєструвати у своєму помешканні релігійну спільноту або ж шукати
альтернативні джерела для опалення, кажуть експерти.
«Пощастило
лише релігійним організаціям, для яких було встановлено вартість газу у 3913
грн, хоча не зрозуміло, як це вписується в «мантри можновладців» про єдину
ринкову ціну для всіх. Фактично ринкових цін знову дві – 3913 та 6879 грн», –
каже Тарас Галайда.
Як
альтернативу, влада пропонує українцям оформлювати субсидії. Хоча, за даними
Державної служби статистики України, в Україні налічують лише 16,2 млн (39%)
зайнятого населення. Решта – це потенційні отримувачі субсидій: пенсіонери, діти
та безробітні. Таким чином, щонайменше 60% населення можуть отримувати
субсидії.
«Але,
якщо врахувати, що середній місячний дохід працюючої людини в Україні становить
4895 грн, а після чергового зростання тарифів на опалення, гарячу воду та
природний газ (для опалення) середній рахунок за комунальні послуги буде
становити 3000 грн (в опалювальний період) та 1000 грн у неопалювальний період,
більшість таких громадян також зможе претендувати на субсидії, оскільки їхні
рахунки перевищуватимуть 15% доходів», – каже Тарас Галайда.
Реалізація
субсидій в Україні стала б можливою тоді, якби більшість населення була
економічно захищеною.
«У
розумній системі субсидій нема нічого поганого. Але в розумній, яка охоплює
5-10% населення. Звісно, є певні категорії громадян, які потребують державної
допомоги та без неї не зможуть вижити. Та коли влада навмисно створює умови, у
яких без державної допомоги не можуть вижити 70-80% населення, – це хибний шлях
та безглузда політика», – вважає експерт.
Водночас
субсидії ніяк не економлять енергоресурси для України, переконаний Геннадій
Рябцев.
«Субсидії
не стимулюють енергозбереження, енергозаміщення і підвищення
енергоефективності, оскільки їхній розмір не визначає обсяг зекономлених
ресурсів. А ще система субсидій передбачає пряме перерахування коштів платників
податків до бюджетів монополістів, а ті не зацікавлені в зниженні витрат,
скороченні продажів і вдосконаленні обліку ресурсів, оскільки це зменшить їхні
доходи. Підвищення тарифів сприяє тінізації доходів, оскільки низький рівень
останніх є єдиною умовою призначення виплат. Підвищення тарифів не поліпшить
якості послуг, що їх надають, оскільки його встановлюють монополісти. Що нижча
якість і гірший облік, то більше продажу і вищі субсидії, а отже, доходи
монополістів», – зазначив експерт Геннадій Рябцев.
До речі
Українці,
які отримують субсидії, не тільки не економлять природний газ, а й збільшують
споживання дорогого енергоресурсу.
Про
це заявила керівник прес-служби ТОВ «Житомиргаззбут» Олена Мічуріна, пише «Житомирська хвиля».
«В
області близько 40% субсидіантів нарощують витрати газу, аби надалі держава не
зменшила розміру допомоги, – розповідає експерт. – Водночас більшість
одержувачів субсидій зовсім перестала платити за газ і навіть не вносить
обов'язковий платіж», – зазначила Мічуріна.
За
її словами, мотивацію до економії газу знищив затверджений Міністерством
соцполітики порядок розрахунку субсидій відповідно до соціальних норм, які
виявилися в кілька разів більшими від фактичного споживання газу
домогосподарствами України.
«Серед
усіх категорій споживачів населення отримувачі субсидій споживають палива
найбільше – 65,5%, – говорить Мічуріна. – Водночас у Житомирській області 138
із 361 тисячі домоволодінь оплачують газ за допомогою державної
допомоги-субсидії – тобто кожна друга родина», – підсумувала вона.
На
думку експертів, ситуацію врятує запровадження адресної монетизованої системи
соціального захисту громадян.
Я Артур Борис, житель / громадянин Республіки Росія. Мені 52 роки, я підприємець / бізнесмен. Одного разу у мене були труднощі з фінансуванням мого проекту / бізнесу, якби не добрий друг, який познайомив мене з містером Бенджаміном Лі, щоб отримати позику на суму 250 000 доларів США у його компанії. Коли я зв’язався з ними, пішло лише п’ять робочих днів, щоб завершити процес кредитування та перевести його на мій рахунок. Навіть маючи погану кредитну історію, вони все одно пропонують вам свої послуги. Вони також пропонують усі види позик, такі як комерційні, домашні, особисті, автомобільні. Я не знаю, як подякувати їм за те, що вони зробили для мене, але Бог винагородить їх згідно зі своїм багатством у славі. Якщо вам потрібна термінова фінансова допомога, зв’яжіться з ними сьогодні електронною поштою 247officedept@gmail.com Інформація про WhatsApp ... + 1-989-394-3740
ВідповістиВидалити