Сторінки

субота, 2 листопада 2013 р.

"Чорний Піт" – скільки расизму у голландській різдвяній традиції?


 Мила різдвяна традиція чи дискримінація за расовою ознакою? Розмальований чорною фарбою помічник голландського Святого Миколая провокує дискусії, до яких доєдналась і ООН.


У Нідерландах до різдвяних традицій ставляться серйозно. Зараз її важливий персонаж, "Чорний Піт" або ж "Zwarte Piet", схоже, опинився у небезпеці. Зі своїм помальованим начорно обличчям, кольоровими шароварами та кучерявою перукою, помічник нідерландського Святого Миколая ще з 1990-х років став предметом дебатів на расистську тематику.

 Тепер дискусія набула нового забарвлення: темою зайнялась експертна комісія ООН, і її голова Верін Шеферд, що має ямайське походження, коротко і лаконічно сформулювала висновок: "Святкування відкидає нас до часів рабства". Тож традицію, каже вона, слід негайно скасувати.

Словесні баталії у Facebook

 Її висновки віддзеркалили думку багатьох темношкірих голландців, яких вже давно гнітить постать Піта. З ними солідарний і амстердамський митець Квінсі Ґаріо. Два роки тому він навіть вийшов на вулиці з протестом і був заарештований за порушення громадського порядку. Згодом він поскаржився на цей "колоніальний пережиток" до Європейського суду з прав людини.

 Прихильники передріздвяної традиції, натомість, об’єдналися у групу на Facebook, що протягом 24 годин зібрала мільйон учасників, а зараз має вже понад два мільйони симпатиків. "Руки геть від нашого Піта!" – основна їхня вимога. Голландська традиція "унікальна, необразлива та дружня", - написав один з учасників.

Проти стереотипів

 Противники "Чорного Піта" також згуртовуються для віртуальної боротьби. Історик Релоф Ян Мінебоо створив сайт "Zwarte Piet is Racisme" ("Чорний Піт – це расизм"), і через це отримав погрози. "Утім, ми не сприймаємо це серйозно", - каже він в розмові з Deutsche Welle. - "Легко погрожувати комусь, ховаючись за комп'ютером". Набагато більше його хвилює велика кількість людей, які не вважають себе расистами, однак через свою поведінку та висловлювання доводять протилежне - "якраз за допомогою Facebook", - каже він. Для історика йдеться про те, що обидва персонажі різдвяної традиції утверджують застарілі стереотипи. "Ось на коні сидить білий чоловік, а йому прислуговує чорний слуга, такий собі веселий блазень. Це стереотип", - каже він.

Останніми роками в Німеччині також ведуться схожі дискусії – передовсім у дитячих книжках. "Короля негрів" у класиці дитячої літератури "Пеппі Довгапанчоха" авторства шведки Астрид Ліндгрен видавництво замінило на "Короля Південного моря". А з "Маленької відьми" Отфрида Пройслера забрали слово "негренятко". Критики натомість дорікають, що таким чином спотворюється культурна спадщина.

З чорного на світло-коричневий?

 "Традицію не можна змінити так різко", - сказав у розмові з DW історик Альберт ван дер Зейден з нідерландського Центру нематеріальної спадщини. "І коли організація на кшталт ООН хоче диктувати те, як ми маємо святкувати, це викликатиме лише опір". Він виступає радше за м’які зміни і пропонує, аби "Чорний Піт" найближчими роками змінювався повільно та обережно. "В усякому разі ми потребуємо рішення, яке буде прийнятним для всіх", - каже він. Одна з пропозицій полягає в тому, що обличчя "Чорного Піта" буде повільно освітлюватись, а інша – що кучеряве волосся перуки поступиться місцем гладкій шевелюрі.

 "Тоді він виглядатиме швидше як казкова істота, а не як темношкірий емігрант", - припускає ван дер Зейден. Цілком прийнятним він вважає і застосування веселих фарб на обличчі – до прикладу, зеленої або блакитної.

 Для Релофа Яна Мінебоо подібні пропозиції не є вирішенням проблеми. "Тут вбачається історичний, а то й іронічний контекст". Оскільки це нагадує про голландських рабовласників у колонії Суринаму, які намагались зробити світлішим колір шкіри туземних мешканців, зачинаючи дітей із темношкірими рабинями. Щосвітлішим був колір шкіри – тим ближче допускали рабів до панської хати, нагадує Мінебоо.


Немає коментарів:

Дописати коментар