Сторінки

середа, 9 жовтня 2013 р.

«Партія війни» в Росії посилюватиметься


Російський інформаційний простір влаштований так, що суспільно-політичні й соціокультурні процеси в країні з боку не розгледиш. Та й перебуваючи всередині країни, слід володіти певними навиками, щоб їх відстежувати. І тому деколи якась яскрава подія дивує всіх, тоді як стоїть в одному ряду з іншими — тієї ж природи, але менш помітними.


Такою подією «з доброго дива» стала вимога православної громадськості прибрати з Третьяковської галереї картину Іллі Рєпіна «Іван Грозний убиває свого сина». Мовляв, не було такого в історії, та й взагалі наклеп на світлий образ російського царя. А насправді нічого несподіваного — клерикальна громадськість давно намагається перетворити Росію на православний Іран. Раніше на її вимоги й судові позови закривалися виставки сучасного мистецтва й ухвалювалися вироки їх влаштовувачам. Останній приклад — справа PussyRiot. Тепер взялися за класику.

Але якби все зводилося до діяльності фанатиків і міністра культури Мединського, який заявляє про своє неприйняття сучасного мистецтва й любов до соцреалізму, то це було б чудово. У Росії не відбувся арт-ринок, не відбулася арт-преса. У російській діаспорі ті самі процеси — закривається музей російського мистецтва на Монпарнасі.

Можна скільки завгодно критикувати нинішню російську державу, але вона еволюціонує на тлі деградації суспільства, якій, звісно, держава сприяє, але насильства з її боку не спостерігається. Вона не прибічник розбою й дослухається до порад Булата Окуджави, котрий вважав, що на дурня, хвалька й скнару не потрібен ніж. Достатньо стимулювати їхню мотивацію та скеровувати їхні дії.

Здавалося б, напруження ненависті до Путіна й створеної ним політичної системи в середовищі інтелігенції ще недавно було жахливим. Але двохвилинки ненависті не замінять позитивної політичної програми, витоки ненависті — в особі того, хто ненавидить, а не в її предметі. І от агітпроп вельми успішно зробив заміну. Тепер за старою російською традицією з царського крильця час від часу скидають бояр. Це для прогресивної громадськості. Але й для охоронців знайдуться жертви.

Владі абсолютно байдуже, кого ви топчете, — аби ви були натовпом. Одним кинули топтати PussyRiot, другим, на чолі з Навальним, — мігрантів, третім, на чолі з Ройзманом, — наркоманів, а прогресивній громадськості —опальних чиновників, партію шахраїв і злодіїв, усіх випещених і успішних. Ось і вся опозиція.

Влада не мобілізує суспільство, нав’язуючи йому якусь ідеологію. Вона стимулює агресивні тенденції в цьому суспільстві, чим значно сприяла його атомізації.

І знову спостерігається зв’язок внутрішньої політики й зовнішньополітичної риторики, яка дещо змінилася останнім часом. Ядром російської самосвідомості вже кілька десятиліть, мабуть з хрущовських часів, є антиамериканізм і пов’язане з ним бажання бути американцем. Це ненависть двійника, що не відбувся.

Слід визнати очевидне: ще одна ілюзія радянських часів зазнала краху. Про те, що свобода інформації позбавить співвітчизників радянської параної. Навпаки, нинішній антиамериканізм гірший за радянський. У совці агітпроп знаходив щось світле в американцях-фронтовиках, у прогресивних журналістах. Викривали «владик без масок», але прославляли робітників, борців за мир та інших лівих і просто задирак поки вони не починали ганити Радянський Союз, як Мохаммед Алі. А зараз антиамериканізм поширюється на всю націю, на весь її спосіб життя, на всі американські інституції й американську історію.

Але є й спільність між двома країнами. Це спільність масової культури.

Мас-культ — він в обох півкулях мас-культ. І чимось ця єдність нагадує ту спільність інтересів, що була у яструбів американських і радянських, взаємну зацікавленість ВПК і генералітету в конфронтації. Нинішні російські серіали для тих, хто в розумінні американського кіно зупинився на Шварцнеггері й Сігалі. І про Америку нічого не знає й знати не хоче.

Для українців російська культурна експансія — це проникнення попси й гопоти, що викликає відторгнення. Завдяки соціальним мережам у Росії дедалі популярнішим стає Орест Лютий з його протистоянням шансону-блатняку й придворній російській естраді.

США для Росії недосяжний ідеал, але все-таки не з цією країною пов’язуються ті цінності, про протистояння яким дедалі частіше говорить Путін, а йому вторить його оточення. Ці цінності європейського походження, а тому для путінського режиму стає небезпечною європейська ідентичність росіян, вкорінена в російській класичній культурі зовсім не так, як бажання бути американцем у культурі масовій. Та й політично Європа зараз значно активніше на пострадянському просторі, ніж Америка під владою слабкого й невиразного президента, поверженого Путіним у суперечці довкола Сирії й втягнутого у внутрішні розбрати довкола федерального бюджету й соціальних реформ.

Розлом між Росією та Європою стає все виразнішим. Причому це щось нове — до того як виразно позначилися європрагнення України, Євросоюз був у російському агітпропі персонажем швидше позитивним, особливо коли висвітлювали його розбіжності з США. А тепер у коментарях по всіх каналах бездоказово й безапеляційно заявляється, що Україна укладає угоду з ворожим для Росії союзом держав, що європейське — синонім русофобського, що Європа одвічний ворог Росії.

Тому й набув такої гостроти конфлікт довкола «Грінпіс», діяльність якого підноситься як піратство, шпигунство й диверсія. Варто пам’ятати, що екологи протестували проти дій «Газпрому», який перебуває під тиском Євросоюзу, що поступово ліквідовує його монополію.

У суспільно-політичному житті всередині країни — нагнітання напруженості й ворожості між різними частинами суспільства. У культурі — гегемонія попси, що розповзається пострадянським простором, у зовнішній політиці — параноя й відторгнення фундаментальних європейських цінностей. У економіці — сировинна модель, якій загрожує зростання видобутку вуглеводнів у США, сланцева революція в Європі й інші якісні зміни, недосяжні для Росії в разі збереження надмонополізації й бюрократизації. У соціальній сфері — секвестр бюджету й крах пенсійної системи. Усе це не консервується, а примножується нинішнім політичним режимом, приреченим бути агресивним і експансіоністським. Виникають неприємні історичні паралелі з Російською імперією напередодні Кримської війни.

Оскільки війна — це великий бізнес, то й партія війни (байдуже з ким і за що) в Росії посилюватиметься у зв’язку зі зростаючою ненадійністю інших способів збагачення. Для управління державою потрібна не маленька звитяжна війна, а тривале перебування у стані війни. Російська загроза, відчутна поки у сфері гуманітарній і фінансовій, може перерости в загрозу військову.

Дмитро ШУШАРІН, історик, публіцист, Москва, спеціально для «Дня»

Немає коментарів:

Дописати коментар