Сторінки

неділя, 6 жовтня 2013 р.

3 способи створити з друзями невдалу організацію


Переклад статті американського активіста з питань організації. У статті розглядаються проблеми, що виникають в організаціях, які складаються з друзів: складність інтеграції новачків, ненадійність структури, яка пов’язана з особистими конфліктами та ін.


В активістських організаціях і групах усього світу можна часто побачити таку картину: група друзів студентського віку, які схожі за стилем одягу і манерою розмов. Здебільшого, організаторська робота в таких групах полягає в тому, що декілька людей намагаються згуртувати своїх друзів навколо спільної справи. Однак такий спосіб є неефективним для створення організації з потенціалом до розширення.

 Я був у всіх: в організаціях, які почалися з дружби, в групах людей, які потоваришували в ході спільної активістської діяльності (що краще), і нещодавно – в групі, де були кілька моїх друзів. Але я вважаю більшість людей, з якими я працюю, своїми соратниками. У тому сенсі, що іноді ми разом йдемо на пиво після акції, але далі наше спілкування не заходить. Останній варіант найкраще сприяє розвитку здорової організаційної культури. У цій статті я розгляну причини, за якими розрахунок на участь друзів у наших організаціях може призвести згубний ефект.

1. Організації, що складаються в основному з групи друзів, відштовхують новоприбулих. У групі друзів розвивається своя культура: виникають внутрішні жарти, друзі починають переймати звички один одного. Такі групи прагнуть до одноманітності, стають субкультурою. Це природно, оскільки ми хочемо спілкуватися з людьми, які поділяють наші інтереси та переконання. У тому сенсі, що часто у нас збігаються музичні смаки, спортивні, модні інтереси і так далі. Але ж наша мета полягає у створенні широкого соціального руху, адже ми маємо не тільки залучати людей ззовні нашої сфери спілкування, але і створити простір, що сприяє ефективній співпраці з людьми, які, можливо, не мають з нами нічого спільного, крім проекту, в якому ми всі зацікавлені.

 Неймовірно складно створити подібний простір в організації, яка спочатку складається з групи друзів. Новачок, зацікавлений в проекті швидко помітить, хто з ким товаришує, і хто на кого впливає. Новий член організації буде відчувати себе стороннім, розуміючи, що друзі впливають один на одного і в організаційній роботі і цей дружній вплив управляє процесом прийняття рішень і динамікою влади в організації.

 Подібні організації ідентифікують себе з соціальною сферою, частиною якої є її члени. Наприклад, це може бути організація, що складається виключно з хіпстерів–однолітків, учнів одного конкретного університету, або тільки з краст–панків, або лише з переконаних фанатів якоїсь футбольної команди. Обстановка в таких групах буде несприятлива для новачків, які не поділяють спільних інтересів.

 2. Ще одну перешкоду на шляху до побудови ефективної організації можуть створити наслідки драм в особистому житті друзів. Ефективність співробітництва всередині дружньо–активістських організацій тісно пов’язана із станом дружніх відносин самих членів. Наприклад, пара друзів зустрічається, вони розходяться, і, у свою чергу, друзі колишньої пари з різних сторін припиняють відносини один з одним. Організації, позбавлені домінуючих груп друзів менш піддаються побічним ефектам особистих драм учасників, оскільки для інших членів групи вони не є відволікаючим фактором. Це також зменшує можливість виходу з організації друзів, які перебувають у конфлікті, оскільки організація не сприймається як частина сфери дружнього спілкування її членів.

 3. Багато наших друзів, які вважають себе політично налаштованими, насправді не так вже й серйозно ставляться до організації, як ми. Часто трапляється, що присутність на зборах більш мотивована соціальним аспектом спілкування, ніж революційним завзяттям. Людей спонукає переконання, що чим більше членів в групі – тим вона буде більш успішною, і якщо змушувати учасників відвідувати збори, це підвищить міць і потенціал організації. Ця логіка міркувань не діє в організаційному житті. Група друзів може часто включати в себе ненадійні елементи, які тиснуть на більш відповідальних організаторів, вимушених про них піклуватися, як про маленьких дітей. Посилена турбота веде до "згорання", а "згорання" головних організаторів веде до провалу всієї діяльності групи. Краще всього не докладати зусиль для утримання ненадійних людей. Група з трьох надійних людей буде ефективніше діяти і зможе досягти більшого, ніж група з п’яти чоловік, в якій двоє або троє – надійні, а інші – ні.

 Я не хочу сказати, що люди, у яких багато занять у житті не повинні мати можливості діяти в організаціях. Рівні залученості будуть завжди різними і потрібно мати місце і для людей, що мають вже свої родини, людей, які хворіють або через інші причини мало часу приділяють організаційній діяльності. Ненадійні люди – це зовсім інший феномен - вони обіцяють виконати якесь доручення, але неодноразово не виконують обіцянки або не приходять на збори без попередження. І часто буває так, що в розпорядженні цих людей якраз найбільше вільного часу.

 Чому ж групи друзів так часто становлять більшість серед наших організацій? Все через те, що друзі – це люди, з якими найлегше сконтактувати. По-справжньому займатися пропагандою, залучати незнайомих і несхожих на нас людей спочатку боязко. Це вимагає зусиль, і спільна роз’яснювальна робота – це добрий спосіб боротьби з таким страхом. Найпростіше, що можна зробити для зміни дружньо–активістської групової культури – це не розраховувати на участь своїх друзів, а замість цього активно шукати ініціативних організаторів, які зацікавлені у проектах, над якими ви теж хочете працювати. Почніть з двома-трьома надійними людьми замість п’яти ненадійних. Ваша діяльність буде результативнішою.

 Автор: Б. Фельд, член Альянсу робочої солідарності (Workers Solidarity Alliance) і Портлендської мережі солідарності (PDXSol)


Немає коментарів:

Дописати коментар