Сторінки

пʼятниця, 20 вересня 2013 р.

Як Російська православна церква переписує історію Росії


Ось уже не перший рік Росію стрясають запеклі «війни пам'ятей». Боротьба встигла охопити чимало важливих сфер суспільного життя: школу, вищу освіту, політику, мас-медіа, кіноіндустрію, навіть індустрію комп'ютерних ігор. Поступово у це ідейне протистояння втягується і Російська Православна Церква, пропонуючи власну версію російської історії.


У центрі церковної концепції минулого знаходиться добре знайомий всім «образ ворога». При цьому оборонна стратегія Московського Патріархату живе не тільки старими кліше. Так, у жовтні 2012 року на XVI Всесвітньому російському народному Соборі (ВРНС) під назвою « Рубежі історії - рубежі Росії» з'явився новий термін - «гуманітарний суверенітет». Саме він, на думку учасників ВРНС, повинен символізувати захищеність Росії від «м'якої сили» , яку використовують «зовнішні сили, які прагнуть світового панування». Соборне слово говорить: «Сьогодні під гуманітарним суверенітетом слід розуміти сукупність культурних, релігійних , світоглядних і соціально-психологічних факторів, які дозволяють народу і державі утверджувати свою ідентичність... зберігати історичну пам'ять, дотримуватися своїх ідеалів і зберігати вірність своїм цінностям і святиням».

Не можна сказати , що керівництво РПЦ почало цікавитися історією тільки недавно. Апеляції до минулого під час публічних заходів, дискусії навколо прославлення святих, пропозиції повернути дореволюційні свята - все це і раніше говорило про наявність у нього певного бачення російської історії. Однак з 2012 року робота з минулим була активізована: країну охопила  ювілейна лихоманка у зв'язку з 400-річчям «подолання Смути», 200-річчям Вітчизняної війни 1812 року і 1150-річчям російської державності. Ці святкування покликані були пробудити патріотичні почуття громадян, і вони стали приводом для зміцнення позицій церкви на історичному фронті.

Звичайно, тотальної влади над інтерпретацією історії у РПЦ немає. На відміну від держави вона не може регулювати роботу архівів, створювати історичні товариства, використовувати прямі важелі тиску на ЗМІ, втручатися у викладання історії в школі. Проте Церква має регулярний доступ до мас-медіа, використовує адміністративні ресурси світської влади, формулює ставлення до минулого через культ святих. Згадаймо і про шкільний підручник Андрія Кураєва з курсу «Основи православної культури» , де широко представлена ​​ідеологічна позиція РПЦ, - «справедливі» ( оборонні ) війни та православний патріотизм.

Звернення Церкви до минулого продиктовано аж ніяк не модою на історію. Історія - лише інструмент формування єдиного простору сенсів і засіб самоствердження. Вся ідеологія православного мейнстріму будується сьогодні навколо поняття «традиція», яке звучить не тільки з церковних амвонів, але й політичних трибун. Традиція протиставляється «прозахідним» громадській думці і правовим нормам, які встановлюють відокремлення Церкви від держави і рівність всіх релігій перед законом. Щоб зміцнити авторитет традиції і надати їй подобу істини, РПЦ гостро потребує історичного минулого і його героїв.

Патріарх Кирило, озвучуючи свою концепцію російської історії на XVI ВРНС, взяв за основу три кривавих і тяжких її етапи: «подолання Смути» (1612 рік), боротьбу з Наполеоном (1812 рік) і битву за Сталінград (1942-1943). За словами Патріарха, колись три культурних потоки - грецький, латинський і слов'янський - об'єднаних «єдиною купіллю Христового Хрещення», які були однією цивілізацією. Після Великої схизми 1054 і «орденських навал» на північний захід Русі в першій половині XIII століття в цій цивілізації виділяються два полюси: православний і католицький. З цього моменту «Русский мир» приречений на регулярні напади з боку Заходу, який прагне не стільки наших територій, скільки духовного і культурного багатства. «То були спроби силою переформатувати духовну і культурну основу народного життя», - сказав глава РПЦ.

Вибудувана спічрайтерами Патріарха історіософська модель стогне під вагою ідеологічних штампів. Однак Церкві важлива не історична конкретика, а ідеологічне послання, яке працює на актуальний порядок денний. РПЦ важливо представити сучасність як черговий етап «зіткнення цивілізацій». Але тепер битва за суверенітет йде не під Бородіно або Сталінградом, а на радіо, телебаченні та в Інтернеті. Крики правлячої номенклатури, що Захід намагається переписати історію Росії і позбавити її заслуженої перемоги над нацизмом, тільки зміцнюють створюваний Церквою міф.

Конфлікт цивілізацій - головний двигун історії в концепції Патріарха. Концепт «Захід» Московський Патріархат використовує чи не частіше, ніж «вітчизна». Залежно від ситуації і уяви оратора, Заходом може бути що завгодно: США, НАТО, Євросоюз, Грузія, Польща, Річ Посполита, Тевтонський орден, папський престол або Ганзейський союз. Незалежно від історичного контексту - чи то Смута початку XVII століття чи Вітчизняна війна 1812 року - російська цивілізація стикається завжди з одним і тим же ворогом. Цей частий прийом модернізації минулого, по суті, антіісторичний: навряд чи сучасники Олександра Невського чи Михайла Кутузова знали і розуміли «Захід» так, як сучасний росіянин, знайомий з ідеями наших сучасників Михайла Леонтьєва, Володимира Мединського, Олександра Проханова та інших.

Ще два популярних кліше в арсеналі Церкви - «Свята Русь» і « історична Русь». Перше є уособленням якогось ідеального періоду російської історії, хоча однозначної відповіді, що це за період, у Московського Патріархату немає: «Свята Русь» виявляється то метафорою російського Середньовіччя, то утопічним ідеалом майбутнього. «Історична Русь» натякає на геополітичну єдність Росії, України і Білорусії, що дуже близько по духу до неоімперських реваншизму, який буйно квітне сьогодні. Обидві «Русі» бідні смислами, але ораторська майстерність Патріарха і пафосна атмосфера публічних заходів додають їм барв та виразності.
 
 У публічній риториці Патріарха і його однодумців можна розгледіти і особливий погляд на минуле самої Церкви . Сьогодні РПЦ відкрито заявляє про себе як про найстаріший інститут, який, незважаючи на всі трагедії російської історії, зміг зберегти цілісність і вірність традиціям. Подібне укорінення в минулому можливо через замовчування розривів в історії як Православної Церкви, так і всієї Росії, що приводили до змін образу духовенства, парафіяльного життя, церковної культури. Тому Патріарх і його команда намагаються не говорити про проблеми спадкоємства в Церкві в різні історичні періоди. Адже тут неминуче питання: якою мірою, наприклад, відновлене в 1943 році патріаршество продовжує традиції Православної Греко-Російської Церкви Синодального періоду (1721-1917 )?
 
Спадкоємність для РПЦ - це можливість створити романтичний образ сивої давнини, який дає їй незаперечний авторитет і моральне право голосніше за всіх захищати підвалини російської цивілізації. Офіційна риторика являє Церкву в подобі монолітного спільноти, яка зуміла зберегти свою сталість і традиційність в часи воєн, революцій і гонінь. Свіжий приклад можна побачити у промові Патріарха Кирила у Мінську в ході святкування 1025- річчя Хрещення Русі: «Чого вартим було лише ХХ сторіччя... Але ж ми як народ і як Церква пройшли через ці випробування, і не існує жодного іншого інституту, крім Православної Церкви, який, пройшовши через усі ці випробування, зберіг би свою єдність і свою духовну силум». Зрозуміло, РПЦ не хоче бачити себе сьогодні інститутом, реставрованим Сталіним, від якого вождь чекав зміцнення народного патріотизму в роки війни. Важливо приховати і розрив між Церквою в горнилі післяреволюційних репресій і образом нового Московського Патріархату зразка 1943 року, адже саме цей  розлом довжиною в ціле покоління робить неможливим повернення сучасного православ'я до його дорадянської досвіду.

Прославлення святих - дієвий засіб винаходу минулого. Святих шанують не лише віруючі. Вони дають Церкви можливість розповісти не просто героїчну, але і священну історію.
 
Сьогодні в Росії пріоритет віддається воїнам, полководцям і правителям. У 2008 році стараннями Кирила - тоді ще митрополита - в народній пам'яті був відроджений напівзабутий образ Олександра Невського. На конкурсі «Ім'я Росії» його зробили головним захисником Русі від «небезпеки з Заходу», злякавшись, що за результатами народного голосування перше місце посяде Сталін. Повернення до радянських прототипів - нікого не збентежило. Невський для багатьох став національним героєм, уособленням російської військової слави: на його честь будуються нові храми і випускається пиво, про нього знімають фільми і співають пісні, а в Пскові і Новгороді його ім'я розкручує місцева влада для залучення туристів. На тлі цієї показної пишноти навряд чи хто-небудь чує голоси професійних істориків, повні скепсису щодо князя, який привів Русь під ординське ярмо і чиї перемоги над лицарями НЕ був ключовим в політичній історії країни.

Грунтовно розібратися з образом Олександра Невського дуже важко. Його шанували на Русі починаючи з XIII століття, і з того часу навколо цього імені утворилося багато міфів. Як показав історик Фрітьоф Беньямін Шенк у своїй книзі «Олександр Невський в російської культурної пам'яті», образ князя експлуатували і в царській Росії, і в СРСР, і продовжують це робити донині. Не варто забувати, що імперські почесті святому князю віддав ще Петро I для освячення своєї нової, Північної столиці - Санкт-Петербурга, прикладом чого є Олександро-Невська лавра.
 
 Куди більше питань викликає новий православний святий - адмірал Федір Ушаков, місцеве шанування якого встановлено в Мордовії в 2001 році. Формально Ушаков зарахований до лику праведників за бездоганне дотримання заповітам християнського віросповідання після відставки в 1807 році. Фактично ж РПЦ прикладає всі зусилля, щоб в народній пам'яті Ушакова шанували як флотоводця і героя російсько-турецьких воєн, тобто за військові подвиги, пов'язані з убивством людей, а тому несумісні з євангельськими ідеалами. Присутність на церемонії 2001 старших офіцерів і начальників штабів, встановлена ​​іконографія, де святий зображений у засіяне орденами мундирі і зі шпагою в руці, «призначення» Ушакова покровителем Військово-морського флоту - все це говорить про те, що РПЦ хоче бачити в ньому не праведника, а лише ще один доказ російської військової слави, свідомо вдаючись до підміни смислів. Дивне поняття «праведний воїн» або «воїн-праведник», що не має ніякого відношення до канону, можна вже зустріти на багатьох сайтах. По суті, Ушаков став черговим святим, чиє ім'я використовується в цілях пропаганди військово-патріотичного виховання та романтизації образу Збройних сил. Цей хрест дістався й іншим святим, оголошеним покровителями різних видів і родів військ: рівноапостольному князю Володимиру (Внутрішні війська МВС) великомучениці Варварі (Ракетні війська стратегічного призначення) преподобного Серафима Саровського (російські ядерники) і так далі.

Ставлення РПЦ до радянського ладу становить основний клубок суперечностей у її історичної концепції. З одного боку, церковне керівництво в особі Патріарха Кирила і протоієрея Всеволода Чапліна неодноразово висловлювалося за моральне осмислення історії СРСР, з іншого - ці висловлювання поки залишаються деклараціями про наміри, за якими тут же слідують шаблонні фрази на кшталт такої: «Потрібно зважувати всі «за» і всі «проти», всю правду і всю неправду, всі досягнення і всі злочини». Міф «об'єктивної» оцінки сталінського і ширше радянського режиму живиться людським страхом перед визнанням багатомільйонних вбивств і нелюдяності радянської системи. У результаті на одній чаші терез виявляються десятки мільйонів покалічених життів , а на іншій - технічні досягнення держави, що одразупозбавляє подібне порівняння морального підстави .

Зрозуміло, подібний міф був народжений не Церквою. РПЦ лише підхоплює цей стереотип, щоб не опинитися в числі маргінальних супротивників реабілітації радянського ладу. Популярна за межами церковного мейнстріму сталінська іконографія та одіозні заяви священиків на радіостанції «Радонеж» роблять позиції РПЦ ще більш хиткими, хоча і не є виразом її офіційної позиції. Ця ж двоїстість видно на прикладі Собору святих новомучеників і сповідників Церкви Російської: число подвижників вже наближається до двох тисяч, але ніякої ролі в моральному осмисленні катастрофи ХХ століття ці святі не відіграють, а їх імена і долі залишаються здебільшого невідомими. Єдиним випадком беззастережного засудження радянської держави стало підписання «Спільної послання народам Росії та Польщі», що відбулися під час візиту Патріарха Кирила до Польщі в 2012 році.

В іншому Церква з готовністю засуджує терор тільки тоді, коли мова заходить про переслідування духовенства, реквізиції церковної власності і оскверненні предметів православного культу. Образ жертви - найкомфортніший вигляд для РПЦ, так як він допомагає захиститися від громадської критики. Співпраця ж Церкви з органами держбезпеки, так само як і дисидентський рух у другій половині ХХ століття, представлений Глібом Якуніним, Миколою Ешліманном, Борисом Талантовим, Дмитром Дудком, Віктором Капітанчуком, Павлом Адельгеймом та іншими, як і раніше залишається «зоною умовчання».
 
 ***
 У своїх ідеологічних пошуках держава і Церква дружно крокують в одному строю. «Священна» і героїчна історія РПЦ чудово вписується «історико-культурний стандарт». Історична концепція РПЦ по суті антиісторична, оскільки базується не на фактах, наукових досвідженнях, а на ораторській майстерності церковних лідерів та патетиці святкувань. Багато з того, про що говорить РПЦ, руйнується навіть при неглибокому аналізі. Прості питання безжально розкривають непослідовність, оголюючи ідейну убогість церковних лідерів. Іншого й не може бути: нинішній Церкві в Росії немає звідки брати нові ідеї.
 
Автор - Олег Морозов, аспірант факультету історії Національного досвідницького університету "Вища школа Економіки"

http://ipress.ua/mainmedia/yak_rosiyska_pravoslavna_tserkva_falsyfikuie_istoriyu_rosii_28496.html

Немає коментарів:

Дописати коментар